Už za tři týdny se můžeme na našich silnicích setkat s novinkou. Auta s právem přednosti v jízdě budou moci používat červeno-modré majáky jako třeba ve Spojených státech. Zákonodárci tvrdí, že červeno-modrá světla na autech záchranných složek budou lépe vidět. Podle některých dopravních expertů je to ale zbytečné.
Zatím jezdí jen při testování, brzy se s nimi ale začneme setkávat v ostrém provozu. Auta s červeno-modrými majáky.
Novinka má hlavně zlepšit viditelnost vozů integrovaného záchranného systému, například při hromadných nehodách na dálnicích.
"Když je třeba mlha, nebo špatné počasí, tak ta červená je výraznější a myslím si, že je to vidět hodně dobře," popisuje specialista na majákovou techniku Michal Milbauer.
Okamžitá výměna by ale byla moc drahá. Novela zákona tak od října umožní obě varianty: jak modročervenou, tak dosavadní modrou. Například pražští hasiči mají k dispozici 110 aut vybavených modrými majáky. Rozhodně prý ale nezačnou hned k prvnímu říjnu všechny měnit za nové.
"Ale při nákupu nové techniky se už budeme řídit vyhláškou, to znamená že už bychom nakupovali nové zařízení," podotýká mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.
Řada dopravních expertů změnu vítá, podle některých by se ale měly spřešit palčivější problémy. Třeba to, kdo auta s majáky řídí.
"Ti řidiči, kteří jezdí pod modrými, nově tedy modro-červenými majáky nemusí mít žádnou speciální kvalifikaci, což tedy považuji za velký problém," upozorňuje dopravní expert Robert Kotál.
Barva majáků v zahraničí je nejčastěji modrá. Používají ji například Němci, Britové či Italové.
Červeno-modré majáky mají u sousedů na Slovensku, ve Španělsku nebo třeba na luxusních vozech policie v Dubaji. Tato barevná kombinace ale symbolizuje hlavně policii za oceánem.
Setkat se ale i se zelenými světly, ta jsou oblíbená hlavně v Asii. Tato barva se na autech IZS v Česku ale asi jen tak neobjeví.