Mohli byste si za to pořídit ostrov v Karibiku, postavit na něm honosné sídlo a vlastní letiště a k tomu nakoupit flotilu stíhaček. Jedenáctka klenotů na tomto seznamu má dohromady hodnotu zhruba 7 miliard korun. Jsou to nejdražší vozy, které kdy byly prodány v aukcích. Teď k nim přibyl kousek, který hodnotu této kolekce povýšil na 10 miliard. Za ultravzácný Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe z roku 1955 totiž neznámý sběratel zaplatil v přepočtu 3,3 miliardy korun!
Titul nejdražšího vozu prodaného v aukci dosud drželo Ferrari 250 GTO z roku 1962.
V roce 2014 jedno takové auto získal nový majitel za částku přesahující 800 milionů korun. V červnu 2018 ho trumfnul kupec, který koupil jiné GTO 250 za částku 48,8 milionu dolarů, tedy v přepočtu přes miliardu korun.
Je ale třeba podotknout, že žebříček je sestavený podle oficiálně potvrzených a odklepnutých aukčních cen. Na trhu jsou i dražší kousky - v roce 2013 se prý mimo aukci prodalo Ferrari 250 GTO z roku 1964 za nepotvrzenou cenu 52 milionů dolarů (1,1 miliardy korun), v roce 2017 prý kdosi za jiné Ferrari GTO nabídl dokonce 56 milionů dolarů. A letos byl soukromě prodán stejný typ auta za necelých 70 milionů dolarů (skoro 1,5 miliardy korun)!
Vládci aukcí jsou tady:
11. Alfa Romeo 8C 2900 B Lungo Spider z roku 1939
Cena: 19,8 milionu dolarů / přes 415 milionů korun
Je to jedno ze tří aut na seznamu, které nemá ve znaku černého hřebce. Přesto je i jeho příběh propojený se jménem Ferrari. Byl vyrobený v roce 1939, tedy ve stejném roce, kdy Enzo Ferrari odešel z vedení závodní divize Alfy Romeo, aby po válce založil vlastní automobilku. Alfa Romeo 8C byl silný předválečný elegán, uvedený kousek se prodal na aukci RM Sotheby's v kalifornském Monterey v srpnu 2016.
10. Jaguar D-Type z roku 1955
Cena: 21,8 milionu dolarů / 441 milionů korun
Tento krasavec předčil (alespoň cenou) předešlou Alfu na stejné aukci a stal se nejdražším britským automobilem, který kdy byl vydražen. Jde o vysloužilý závodní vůz se sériovým číslem XKD 501, který má za sebou úspěšnou minulost. Díky 3,4litrovému motoru a výkonu 285 koní vyhrál v roce 1956 slavné Le Mans. Uměl to rozjet na víc než 250 km/h! Během 24hodinového závodu jel 300 kol průměrnou rychlostí skoro 170 km/h.
9. Aston Martin DBR1 z roku 1956
Cena: 22,5 milionu dolarů / 473 milionů korun
V roce 2017 tento Aston Martin převzal od Jaguar D-Type titul nejdražšího britského vozu prodaného v aukci. Jde o první z pouhých pěti továrně vyrobených kousků tohoto modelu.
8. Ferrari 275 GTB/C Speciale z roku 1964
Cena: 26,4 milionu dolarů / 546 milionů korun
Tohle je opravdový unikát. Je to jeden z pouhých tří postavených kusů. Přestože byl navržen jako závodní vůz, na okruh nikdy nevyjel. Je to také první silniční vůz značky Ferrari s nezávislým zadním odpružením. Prodával se na aukci v Monterey v roce 2014.
7. Ferrari 275 GTB/4 S NART Spider z roku 1967
Cena: 27,5 milionů dolarů / 576 milionů dolarů
Přestože zkratka NART v názvu znamená North American Racing Team, není to závoďák. Jde o nejdražší auto určené pro silnice. Bylo vyrobeno pouze v deseti exemplářích. Společnost RM Sotheby ho prodala na aukci v Monterey v srpnu 2013.
6. Ferrari 290 MM z roku 1956
Cena: 28 milionů dolarů / 588 milionů korun
Auto se sériovým číslem 0626 má dlouhou závodní historii. Navrženo bylo pro slavnou vytrvalostní soutěž v italském Mille Miglia (proto označení MM). Pohání ho dvanáctiválec 3,5 l s výkonem 320 koní. Nového majitele našel v prosinci 2015 na aukci v New Yorku.
5. Mercedes-Benz W196 z roku 1954
Cena: 29,7 milionů dolarů / téměř 625 milionů korun
Nejvýše postavený vůz, který nemá značku Ferrari. Necelý rok si držel titul vůbec nejdražšího auta historie, prodáno bylo v roce 2013. Jde o formuli Mercedesu, která posbírala na okruzích v 50. letech minulého století řadu úspěchů.
4. Ferrari 335 S z roku 1957
Cena: 35,7 dolarů / zhruba 750 milionů korun
Automobilka Ferrari vyrobila jen čtyři takové vozů. S odhadovaným výkonem 390 koní mohl 335 S dosáhnout rychlosti 190 km/ h. Ale po změně pravidel ve světovém šampionátu byl brzy nahrazen modelem 250TR. Prodáno bylo na aukci v Paříži v únoru 2016.
3. Ferrari 250 GTO z roku 1962
Cena: 38,1 milionů dolarů / přes 800 milionů korun
Skutečný hit mez sběrateli, přitom dřív to nebylo zas tak drahé auto, na počátku 70. let stálo asi 6000 dolarů. Tenhle kousek je navíc dvakrát bouraný a málem už skončil ve šrotu. Nakonec ale dostal nový kabát a šlo evidentně o správné rozhodnutí, což dokazuje cena přes 38 milionů dolarů na aukci v roce 2014 a titul nejdražšího auta historie. Až do letošního srpna...
2. Ferrari 250 GTO z roku 1962
Cena: 48,8 milionu dolarů / přes miliardu korun
A aktuálním vládcem je další legendární vůz z Maranella. Vyrobeno bylo pouze 36 kusů 250 GTO. To nejdražší s číslem podvozku 3413 je jedním ze sedmi aut, která dostala o něco agresivnější karoserii podle designu známé firmy Pininfarina. A taky jedním z pouhých čtyř aut, která ještě upgradovala firma Scaglietti, další karosářská legenda z Maranella. Ze své sbírky ho prodal Greg Whitten, jeden z prvních zaměstnanců Microsoftu. Kupec známý není.
1. Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe z roku 1955
Cena: 143 milionů dolarů / přes 3,3 miliardy korun
Píše se květen 2022 a dosavadní žebříček má nového krále - jeden ze dvou existujících prototypů Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe z roku 1955 prodala německá automobilka do soukromých rukou za neuvěřitelných 3,3 miliardy korun. Více si o novém králi všech aut přečtěte zde: