Kde se v Česku za poslední tři roky stalo nejvíce nehod? Která místa jsou pro řidiče nejnebezpečnější? Podívejte se na přehled nejrizikovějších úseků na tuzemských silnicích, který už devátý rok v řadě vydává pojišťovna Allianz. Upozorňuje na místa s nejvyšší nehodovostí za poslední tři roky a motoristům radí, kterým silnicím je lepší se raději vyhnout.
Na první dojem je to mírná zatáčka, ze které je krásný výhled do podhůří Orlických hor a na oblast kolem hranice Čech a Moravy. Zdánlivě romantické místo je ale zároveň nejrizikovějším úsekem na silnicích v celém Česku. Alespoň podle aktualizované analýzy nehod Allianz pojišťovny.
Zatáčkou začínají (nebo končí) serpentiny u Červené Vody v Pardubickém kraji na silnici I/11, která spojuje Čechy a Moravu z Hradce Králové na Šumperk či Zábřeh. Mez roky 2016 a 2018 se tam stalo 11 nehod, z toho pět vážných se šesti těžkými zraněními. Už vloni obsadil úsek celostátně 3. příčku.
Druhým nejrizikovějším úsekem je podle analýzy další mírná zatáčka na silnici I/11 v okrese Šumperk v Olomouckém kraji. Jihovýchodně od obce Olšany, 500 metrů před odbočkou na Bohutín se za poslední tři roky stalo celkem sedm nehod, z toho čtyři vážné. Pěti lidí se těžce zranilo.
Třetí místo obsadila zatáčka s křižovatkou poblíž obce Medonosy ve Středočeském kraji. Asi půl kilometru severně od obce došlo na silnici I/9 za tříleté období k 18 nehodám, z toho čtyřem vážným. Dva lidé na místě zemřeli a dva si odnesli těžká zranění.
V žebříčku 20 nejrizikovějších lokalit v Česku figurují některé regiony vícekrát. Nejhůře dopadl Středočeský kraj, který je za období 2016–2018 zastoupen hned pětkrát. Naopak kraje Karlovarský, Plzeňský a Vysočina se přehledu 20 nejkritičtějším míst vůbec neobjevily.
Přehled nebezpečných úseků si můžete prohlédnout také v aktualizované Allianz Automapě ZDE.
Analýza vychází z databáze s lokalizací všech dopravních nehod v České republice evidovaných Policií ČR. Jsou v ní identifikována místa nejčastějších dopravních nehod s vážnými zdravotními následky v letech 2016–2018. Stejně jako v předchozích ročnících této analýzy byly posuzovány dálnice a silnice I. třídy.
Podmínkou pro zařazení konkrétního úseku do statistiky Allianz Automapy bylo, že na dané komunikaci se za poslední tři roky přihodily minimálně dvě na sobě nezávislé vážné dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo úmrtím a současně mezi těmito tragickými místy nebyla vzdálenost větší než 100 metrů.
Kromě počtu vážných nehod byly lokality porovnány podle počtu osob, které zde utrpěly smrtelná nebo těžká zranění, podle četnosti dalších drobnějších nehod v daném místě a počtu lehčích zranění. Celkem bylo posuzováno 63 lokalit, kde došlo k 150 dopravním nehodám s usmrcením nebo těžkým zraněním.
V dne, na suchu a za střízliva…
”Nehodové lokality i jednotlivé dopravní nehody jsou všeobecně rozdílné, ovšem ze souhrnné statistiky lze vyvodit několik dílčích závěrů a specifikací. Převážná většina nehod se stala ve dne, na suché vozovce a viníkem byl řidič, který nebyl pod vlivem alkoholu,“ uvedl dopravní odborník Jaroslav Heinrich z brněnské projekční kanceláře pro dopravní a inženýrské stavby HBH projekt, která se na vzniku Allianz Automapy podílí.
Ze 150 zkoumaných vážných dopravních nehod se 54 havárií stalo o víkendu. V 10 lokalitách dokonce došlo ke všem nebo k převážné většině nehod o víkendu. Bylo tomu tak i u tří z celkem čtyř vážných nehod v nejrizikovější lokalitě Středočeského kraje v zatáčce u Medonos.
Přestože větší část nehod se stala na suché vozovce, k 46 haváriím došlo za mokra a ve 13 úsecích tento charakter nehod převažoval, a to například i v prvních dvou nejrizikovějších lokalitách Libereckého kraje.
Pouze 12 nehod se událo v nočních hodinách a u žádné ze 150 havárií nebyl prokázán viník pod vlivem alkoholu. U 14 dopravních nehod nebyla přítomnost alkoholu v krvi viníka zjišťována.