Od 1. ledna musejí nákladní auta platit mýto i na vybraných silnicích první třídy a už se začíná naplňovat scénář, kterého se řada obcí obávala. Kamiony využívají nezpoplatněné vedlejší silnice. Potvrdit to můžou třeba v Kardašově Řečici na jihu Čech. Tam podle místních zhoustla od začátku roku nákladní doprava o 10 procent.
Lidé protestovali v Kardašově Řečici protestovali už na podzim. Blokováním silnice chtěli upozornit na přetíženou dopravu ve městě. Od nového roku se situace ještě zhoršila. "Ta doprava se zvýšila o pět až deset procent," uvedl starosta obce Petr Nekut (ODS).
Sám reportér TV Nova se o tom přesvědčil. Během deseti minut projelo centrem města devět nákladních aut. To je za den okolo 1200 kamionů. Obyvatelům dochází trpělivost. "Tady okolo té hlavní silnice všechno trpí. Okna, zdi...," stěžují si místní. Kamionů přibylo třeba také v Drahonicích na Strakonicku.
Počet nákladních aut jedoucích po nezpoplatněných silnicích se podle starostů ještě zvýší poté, co si dopravci spočítají, kolik za mýto reálně zaplatí. "Každý šofér a dispečer si teprve vyhodnotí, co je pro něj výhodnější," tvrdí Nekut.
Pro nákladní auta je od 1. ledna zpoplatněno přes 1100 kilometrů silnic prvních tříd. Kraje už provádí na nezpoplatněných komunikacích sčítání dopravy. Pokud se výrazný nárůst kamionů potvrdí, není vyloučeno, že ministerstvo dopravy zpoplatní i další silnice.