Zahraničí

Stavba dálnic v Česku trvá roky. "Je to ostuda," stěžuje si opozice

Polsko a Rakousko se rozhodly dovést své dálnice až k českým hranicím. Povedou z Vratislavy a Lince. Problém ale je, že jejich pokračování u nás je v nedohlednu. Třeba dálnici D3, po které by se mělo jezdit z Prahy do Lince, stavíme už od konce 80. let a zatím je hotová jen zhruba třetina.

Černá díra, tak by se s trochou nadsázky dalo označit Česko na dálniční mapě Evropy. Z Prahy se přes Karlovarsko do Německa po dálnici nedostanete. D6 tam na mnoha místech není dokončená. Stejně jako části dálnice D3 do Rakouska. A na českém území chybí i úsek spojující Brno s Vídní. Dálnic za hranicemi Česka, které u nás ale nebudou mít pokračování, bude zřejmě přibývat.

Práce pokračují na polské S3 kousek od českých hranic. U nás se přitom ještě ani nekoplo do země. D11 u Královce v severních Čechách má být hotová až v roce 2025, tedy o dva roky později než na druhé straně v Polsku.

Související obsah


"My jsme zdědili ty dálnice s obrovským mankem. Teď už nabíráme rychlost, protože se nám podařilo protlačit takzvaný liniový zákon,“ vysvětlil ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO).

"Je to ostuda. Jak dlouho se ještě bude hnutí ANO vymlouvat na své předchůdce, když ministerstvo dopravy má pod kontrolou už druhé volební období, to je skoro osm let,“ vadí poslanci Stanislavu Bláhovi (SPOLU).

Stejně jako S3 bude na českých hranicích dříve i polská rychlostní silnice S8 z Vratislavy. Polsko se teď rozhodlo rozestavěnou čtyřproudovku prodloužit až k našim hranicím. V Česku ale bude na řidiče čekat už jen jeden pruh, rozšíření se zatím podle ministra Havlíčka neplánuje. Až na české hranice se na začátku týdne rozhodlo dovést dálnici i Rakousko. Končit bude v Dolním Dvořišti.

Související obsah


Jenže zatímco Rakousku chybí na trase Linec –⁠ Praha dostavět posledních 16 kilometrů, V Česku schází více než 100 kilometrů. "Dojet ze severního Německa někam k Jadranu je těžké. Hlavní problém je, jak překonat Česko,“ myslí si dopravní expert Petr Panský.

Nejde přitom jen o čas řidičů, ale i o jejich bezpečnost. Podle expertů totiž jednoznačně platí, že čím více je dálnic, tím bezpečnější je silniční doprava.



Nejpomaleji jde v Česku stavba dálnice D3, která má propojit Prahu s Jihočeským krajem a dále s jižní Evropou. Stavba začala už před více než 30 lety a její dokončení je v nedohlednu. Na současné nevyhovující silnici už se přitom stala řada dopravních nehod.

Dokončení dálnice D3 komplikují vlastnické spory. Stavba už trvá roky. Podívejte se na reportáž:

Lucie Hlubučková, Vladimír Hoť, ls, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události