Zaletíte si na dva dny do Paříže, mrknete se na nová auta, uděláte si pár selfíček s pěknými hosteskami, dáte si šampaňské a kaviár, a pak z toho napíšete pár řádků. Kolegová a kamarádi vám budou závidět. No to je pecka, ne?
Dámy a pánové, odložte si ty růžové brýle. Dělám tuhle práci už pěkných pár let abych vám mohl říct, že skutečnost je úplně jiná. Takže když jsme se rozhodli, že si zaletíme do Paříže udělat pár reportáží, radostí jsem zrovna neskákal. Navíc některé automobilky svou účast rovnou vzdaly, jinde zase chyběl kdokoliv z managementu a v Paříži je autosalon roztahaný hned v několika halách.
Dva dny dopředu si děláte přípravy. Sháníte informace, domlouváte si schůzky, píšete si materiály dopředu (nebo se o to alespoň pokoušíte) a děláte si časový plán. Naštěstí už jsou pryč ty časy kdy jsme do Paříže jeli autem, dvě hodiny v letadle jsou o moc lepší než 1050 km dlouhý přesun. Takže ráno v sedm na letišti, rychlý článek o právě zveřejněné ceně Kodiaqu, Charles de Gaulle, přesun taxíkem, akreditace a v půl jedné se jde se na věc!
Autosalon v Paříži letos patřil hlavně SUV a crossoverům, byl jsem upřímně zvědavý, jestli nějaká automobilka utají nový model nebo koncept do poslední chvíle. Domlouvám se s kameramanem, že první den natočíme jen nějaké žánrové věci, a že si proběhneme celý autosalon. Všude je mraky lidí, očekávané novinky, trochu chudší expozice než jsem si pamatoval a nejnovější trend podle všeho velí soustředit se jen na nejnovější model, nikoliv na ukázání celé modelové řady. BMW se pochlapilo a překvapilo přísně tajnou a neméně kontroverzním konceptem X2, na Audi se zase chlubí očekávaným Q5, francouzské automobilky jsou v obležení místních novinářů a C3, Trezor a 5008 jsou nejfotografovanějšími exponáty vůbec. Jsem smutný, že malé Clio RS16, za mě toužebně očekávané supermini, se smutně krčí v koutě a všude se skloňují elekřina, plug in hybrid a očekávaný dojezd. Chybí mi sportovní auta, zachraňuje to alespoň LaFerrari Aperta. Spoustu času trávím u Hondy a konceptu Civicu Type R, čekal jsem ho až za rok. Snažím se z někoho vyrazit informace o motoru, pohonu a výkonech, ale odpovědí jsou mi jen řeči o nevšedním designu a unikátní barvě kartáčovaného hliníku. Škoda. O moc sdílenější nejsou ani u Hyundai, kde nové i30 dělá společnost RN30, dlouho očekávaná předzvěst ostrého hothatche N. Vývojové centrum na Nordschleife, zkušenosti z motorsportu… Ale kdy, za kolik a co přesně, to ani náznakem.
V šest večer si na škodovce ve společnosti nového Kodiaqu a těch nejhezčích hostesek dávám něco málo k jídlu a pivo. Chutná fantasticky. Vedle je stánek Seatu věnovaný virtuální realitě, na Toyotě smutný hrdina z LeMans a Porsche představuje novou závodní 911. Alespoň něco. Hrdinou VW je, jaké překvapení, elektromobil I.D. Překvapivě se tady ale nikdo nevyhýbá tématu dieselových motorů, Volkswagen se jich (naštěstí) nevzdává.
Po sedmé hodině si bereme taxíka a jedeme na hotel. Hodinu se pokoušíme stáhnout videa z nakopnuté karty, pak necháme pracovat techniku, kameraman se jde mrknout na Eifelovku a já zapadnu do báječného thajského bistra. Píšu jen do půlnoci, ráno v půl osmé totiž odjíždíme.
Škodovka měla perfektní zázemí pro hosty i novináře
Druhý den mi poněkud splývá. Točíme videa, potkávám se s pár lidmi z automobilek, snažím se zjistit nějaké věci o autech co mě zajímají, ale v drtivé většině případů jsem odkázaný jen na tiskové zprávy. V poledne se dozvídáme že nám zrušili zpáteční let. Dvě hodiny hledáme motivaci a náhradní spojení, velké poděkování patří do Prahy, kde se o nás postarali. Najednou je pět. Vyzvednout věci, poslední detaily, ještě něco napsat a jedeme na letiště.
Až v taxíku si uvědomuji, že jsem celý den nic nejedl, ale to je mi teď vlastně docela jedno. Zatímco na výstaviště trvala cesta necelou půlhodinu, tak zpátky je to o hodinu a čtvrt déle. Znamená to jedno jediné, nejspíš nám uletí letadlo. Běžíme na gejt, předbíháme frontu na kotrole zavazadel, prodíráme se davem a… letadlo má zpoždění, takže žádný stres. O půlnoci jsem doma. Dávám si zasloužené pivo a něco málo k jídlu. Teď už to jen napsat, sestříhat a zveřejnit. Akce za odměnu? Tak určitě...
I když už Alfa 4C není žádnou novinkou, lidé ji pořád milují.