Bude to stejná revoluce jako v případu elektrické Tesly? Dost možná ano! Firma Nikola Motors začíná s tahači, ale její plány jsou podstatně větší.
Americká firma Nikola Motors ze Salt Lake City seznámila veřejnost s velkolepými plány, které mají způsobit revoluci v nákladní přepravě. Zakladatel a výkonný ředitel Trevor Milton představil inovativní tahač Nikola One, poháněný kombinací vodíku a elektřiny.
DOPORUČUJEME: Čínský supersport na baterky zdolal rekord na Nordschleife
Vodíkové palivové články vyrábějí elektřinu, která se ukládá do obří baterie s kapacitou 320 kWh. Pohonné ústrojí tahače údajně dosahuje výkonu 1000 koní a gigantického točivého momentu 2700 Nm. Neobstojí ani obavy z nedostatečného dojezdu, protože díky velkým vodíkovým nádržím One ujede na jedno natankování 1300 až 1950 km. A kdyby náhodou došel vodík, samotná baterie stačí na ujetí až 160 km. Dojezd prodlužuje také regenerativní brzdění, které kromě toho výrazně zlepšuje brzdné schopnosti tahače.
DOPORUČUJEME: Závodní auto na baterky zrychlí na stovku pod 2 vteřiny
Tahač One je však pouze malou částí velkolepých plánů Nikola Motors. Revoluční tahače se mají vyrábět v továrně za miliardu dolarů, která má začít fungovat již v polovině roku 2017 a po plném náběhu výroby chrlit 50 tisíc vodíkových tahačů ročně. S výrobou prvních 5000 kusů prozatím vypomůže firma Fitzgerald, přičemž Nikola eviduje předběžné objednávky za 4 miliardy dolarů. Aby celý projekt dával smysl, Milton plánuje výstavbu sítě vodíkových stanic po celých Spojených státech a Kanadě. Do roku 2020 je v plánu celkem 56 stanic, které se mají rozšiřovat až na konečných 364 tankovacích míst. Celý projekt je koncipován jako bezemisní, takže od ledna 2018 bude zahájena výstavba solárních farem, které budou produkovat vodík pro potřeby nákladní dopravy.
STAŇTE SE NAŠÍM FANOUŠKEM NA FACEBOOKU!
Pro klienty vodíkových tahačů má Nikola Motors připraven leasingový program. Na oplátku za měsíční platbu ve výši pět až sedm tisíc dolarů po dobu trvání 72 měsíců dostanete nejen neomezené množství vodíku v ceně, ale nijak omezený nebude ani roční nájezd! Po uplynutí 72 měsíců nebo najetí 1,6 milionu kilometrů (cokoli nastane dříve) pak prostě jen vyměníte použitý tahač za nový.
DOPORUČUJEME: Všichni prosti Tesle!
V plánu je kromě tahače One i menší a levnější nákladní vůz Nikola Two. Ten bude oproti One ochuzen o dvojici pohodlných lůžek, 4K televizi, 4G Wi-Fi, ledničku nebo mrazák. Na dovádění v terénu je pak určena bugina Nikola Zero s velkými koly, vysokým podvozkem, výkonem 520 koní, 107 kWh baterií, dojezdem zhruba 500 km a sprintem na stovku okolo 3 sekund. Rezervační poplatek na Zero ve výši 750 dolarů můžete složit již dnes.
Co myslíte? Stane se z Nikola Motors obdobný fenomén jako z Tesly?