Slavná historie ve Formuli 1 je jedna věc, legendární silniční McLaren F1 geniálního konstruktéra Gordona Murrayho také vstoupil do historie, ale stejně bylo rozhodnutí britského McLarenu pustit se ve velkém do produkce silničních supersportů docela odvážným dobrodružstvím.
Jistě, o technologickém know-how nebylo sporu, ale chybějící image ve srovnání s Ferrari, Lamborghini nebo další britskou legendou Aston Martin se jevila jako poměrně zásadní problém. McLaren přesto masivně investoval do výstavby supermoderní továrny McLaren Production Centre (MPC), z níž po pouhých čtrnácti měsících od položení základního kamene vyjel první silniční McLaren moderní éry. Psal se rok 2011 a oním průkopníkem byl MP4-12C s karbonovou konstrukcí a unikátním odpružením podvozku, který z McLarenu udělal skutečné superauto pro každý den.
DOPORUČUJEME: Nový Mac stojí jen dvanáct tisíc a stovku dá za 2,0 s.
Dnes v továrně pracuje 750 zaměstnanců, na jaře přibyla druhá směna, která zvýšila výrobní kapacitu z deseti na dvacet aut denně, aby McLaren stíhal uspokojovat zájem zákazníků. Tomu pomohlo také zavedení dostupné řady Sports Series, zahrnující modely 540C, 570S a 570GT. Nad ní stojí řada Super Series s modely 675 LT, 675 LT Spider, 650S Coupe, 650S Spider a limitovanou edicí 650S Can-Am Spider. Vrchol pak představuje řada Ultimate Series s beznadějně vyprodaným hypersportem P1 a závodní P1 GTR.
A právě teď McLaren oznámil, že ve Wokingu vyrobili jubilejní desetitisící McLaren, konkrétně šedé 570S v barvě Ceramic Grey, které poputuje rovnou do továrního muzea. „Vyrobení jubilejního desetitisícího McLarenu je významným milníkem v krátké historii naší firmy. Fakt, že produkce prvních pěti tisíc aut nám trvala 42 měsíců, zatímco dalších pět tisíc už jen 22 měsíců, vypovídá nejlépe o dynamice rozvoje naší automobilky," pochlubil se šéf McLaren Automotive Mike Flewitt. Ačkoli v celkovém objemu McLaren na italské ikony Ferrari a Lamborghini zatím výrazně ztrácí, z třetího místa jim šlape na paty a tempo růstu McLarenu musí italské rivaly přinejmenším znervózňovat. Zatímco loni prodal 1654 aut, letos už to budou zhruba tři tisícovky.
Hospodaření McLarenu navíc skončí již potřetí za sebou v zisku, což u automobilky s pětiletou historií nemá obdoby. Pozitivní pro vyhlídky do budoucna je také fakt, že více než 90 procent McLarenů končí mimo britský trh, takže nejde jen o dočasný vlastenecký záchvěv řidičských nadšenců...
DOPORUČUJEME: Lamborghini má poněkud vznětlivou povahu...