Mnoho řidičů touto dobou řeší otázku, jestli stávající pneumatiky mohou ještě použít, případně zda má ještě cenu ty zimní skladovat. Nemusíte být zrovna zkušený automechanik, abyste poznali, kdy máte gumu vyhodit. Čtěte, jak mít jasno za pár vteřin!
Řidiči by měli pneumatiky měnit dvakrát ročně. S prvním dubnem končí povinnost mít zimní gumy a většina řidičů přechází na letní. A v tu chvíli si kladou otázku, zda jsou zimní pneumatiky natolik opotřebené, že nemá cenu je skladovat, případně zda se dají ty letní, které ležely ve skladu, ještě použít.
Existuje mnoho způsobů, kterými pneumatika stárne. Guma se stává tužší a křehčí, není tak pružná a hůře "drží" na silnici, snižuje se její přilnavost. Postupně je také méně odolná proti zahřívání, protože je oslaben ocelový základ pneumatiky.
Jak poznat ojetou pneumatiku
Většina lidí si ještě z autoškoly pamatuje, že hloubka dezénu by měla být u zimních pneumatik nejméně 4 milimetry, u těch letních 1,6 milimetru. Změříte ji snadno - měrkou, kterou koupíte za pár korun na pumpě nebo v supermarketu, případně vám ji sdělí v servisu.
Zda jsou gumy sjeté, poznáte i podle kontrolní plošky, kterou by měly všechny pláště mít. Jde o malý výstupek uprostřed drážky. Ten určuje minimální hloubku dezénu - pokud je vrchní běhoun vyšší, je guma ještě v pořádku. Pokud už je na stejné úrovni jako kontrolní ploška, měli byste ji vyměnit.
Hloubka dezénu však není jediným rozhodujícím faktorem. Na každé pneumatice především zkontrolujte, zda není zpuchřelá, popraskaná, nejsou na ní boule. Mechanické poškození způsobuje sluneční záření a zahřívání, k němuž dochází při používání.
O tom, jestli pneumatiku vyměnit, rozhoduje i její stáří. Jak ho určit a jak staré gumy jsou ještě přípustné, čtěte na následující stránce:
Jak určit stáří pneumatiky
Na každém plášti je vytlačen DOT kód, který najdete na bočnici. Poslední čtyři čísla odkazují na týden a rok výroby pneumatiky. Pokud tedy na gumě čtete např. 2112, znamená to, že byla vyrobena v 21. týdnu roku 2012 - tzn. mezi 21. a 27. květnem 2012.
Životnost pneumatiky
Mezi lidmi je rozšířené tzv. pravidlo čtyř. Na všech čtyřech kolech byste měli mít stejné pneumatiky, minimální výška dezénu zimních pneu jsou 4 mm, používají se čtyři měsíce v roce a neměly by být starší čtyř let.
Čtvrtou poučku však odborníci v poslední době vyvrací. Všechno záleží na správné péči o pneumatiky. Celková životnost pneumatik se uvádí 10 let, ta provozní 6 let. Guma totiž začíná stárnout až používáním. Pokud leží několik let ve skladu, je správně uložena a má ty nejlepší podmínky, k opotřebení nedochází.
Naopak špatným skladováním se životnost pneu snižuje. Jak je správně uložit? Návod najdete na další stránce.
Správné skladování a tlak vzduchu v pneumatice
Ke stárnutí pneumatik přispívá i jejich špatné skladování. Gumy by měly zůstávat na temném a chladném místě, kam nesvítí sluníčko a po většinu času ani jiné světlo. Důležitá je také čistota - jak pneumatik, které byste před uložením měli pořádně umýt vodou, tak skladu.
Platí to však i obecně - pokud parkujete v garáži, vydrží vám gumy déle, než když necháváte auto na ulici. Teplem totiž pneumatika vysychá, což vede ke zmíněnému zpuchření. I proto se doporučuje měnit gumy na letní - směs v těch zimních má jiné složení, nejsou pro vyšší teploty určeny, proto dochází k většímu opotřebení. Více důvodů, proč přezouvat, čtěte zde.
Pokud skladujete gumy s disky, měly by být po dobu nepoužívání uloženy na sobě. Případně můžete pneumatiky zavěsit na přibité háčky. Pokud disky odejmete, skladujte pláště postavené vedle sebe.
Životnost pneumatik ovlivňuje i tlak vzduchu. Podhuštěná pneumatika se extrémně zahřívá a namáhá v místech, kde by neměla, což znovu přispívá k jejímu opotřebení.