Pokuď nejste úplně sváteční řidiči, pajk vězte, že se vám to určitě jednou stane. Budete se muset nechat odtáhnout, nebo se dostanete do situace, kdy naopak někoho potáhnete. Nebojte, ani v jednom případě to není nic dramatického. Jen musíte dodržet pár základních pravidel.
1. Kdy a jaké auto můžete táhnout?
Vyhláška praví, že táhnout můžete jen nefunkční auto, které však musí mít v pořádku brzdy a řízení. Ale pozor, musí být také způsobilé provozu na pozemní komunikaci, jinými slovy, musí mít platné značky a povinné ručení. Když ne, pak jedině na přívěsný vozík, nebo na odtah. Maximální rychlost pro tažení auta je 60 km/h a na dálnici je to zakázané, s výjimkou dojetí k nejbližšímu exitu.
2. Zvládne to vaše auto?
Zapojte zdravý rozum! Fabie 1,2 HTP asi není úplně vhodné auto na tažení Range Roveru. Pak byste možná potřebovali odtáhnout vy. Všeobecně platí, že auta se slabšími motory budou při tažení jiného těžšího vozu extrémně namáhaná a hrozí jejich poškození.
DOPORUČUJEME: Chcete si (ne)zničit spojku? Poradíme vám jak na to.
3. Pozor, některá auta se táhnout nesmí!
Některá auta s pohonem všech kol, s automatickou převodovkou a speciálně nové vozy s dvojspojkovou převodovkou, se mohou tahat jen v omezeném režimu! Ověřte si v manuálu, jak je na tom vaše auto, abyste nezničili jeho pohonné ústrojí.
4. Jak máte tažné a tažené auto označit?
Začněme tím, že se nehodí použití varovných blinkrů, protože ostatní řidiči nebudou vědět kam chcete odbočovat. Je lepší umístit za zadní okno výstražný trojúhelník a rozsvítit světla. Nesvítí? Pak použijte externí červené světlo dozadu a bílé světlo dopředu alespoň na levou stranu auta. Dobře k tomu poslouží třeba multifunkční svítilna, řešením je i obyčejná blikačka na kolo. Na laně musí být ze zákona červený praporek.
5. K tažení použitje jen tažná oka!
Na starších autech byla tažná oka snadno přístupná, ta nová ho mívají schovaná v kufru pod podlážkou. Vycvakněte kryt na nárazníku a oko zašroubujte. Pozor, některá auta mívají opačný závit! Nejste si jisti jak na to? Pak zalistujte v návodu. V zimě myslete na to, že zmrzlý plast nárazníku je křehký a vyvarujte se tedy použití hrubé síly. V žádném případě nepoutejte auta za jiná místa, třeba za nápravu, nebo nárazník. Nemuselo by to dopadnout dobře.
DOPORUČUJEME: Poškodili jste si auto o díru v silnici? Víme na kom vymáhat škodu!
6. Jak daleko od sebe?
Vyhláška říká, že minimum jsou 2 metry, maximum 6 metrů; ideální je kompromis. Lano zafixujte kolíčkem, v nouzi použite třeba silný šroubovák. Obojí vydrží víc než nepovedený uzel.
7. Domluvte si signály
Oba řidiči by se měli domluvit základní vizuální signály jako zastav, zpomal, doleva, doprava a pozor. Ideálně se k tomu hodí klakson, světelná houkačka, nebo gesta rukou. Vřele vám doporučujeme ještě před jízdou stanovit trasu.
8. Řidič který táhne…
…by měl jet extrémně plynule a předvídatelně. Při rozjezdech zbytečně netrapte spojku, brzděte pozvolna a včas, znamení o změně směru dávejte dlouho dopředu a nezapomeňte, že je z vás najednou souprava o délce třeba i 15 metrů! Myslete i na to, že máte k dipozici méně výkonu než obvykle.
9. Řidič co je tažený…
…by se měl pokusit držet lano neustále napnuté, aby nedocházelo k takzvanému škubání. Nesmíte zapomenout odemknout řízení a ideálně i zapnout zapalování, pokuď to stav auta umožňuje. Vzadu by měl řídit zkušenější řidič, protože třeba při brždění by měl vždy udržet lano napnuté, a to i navzdory tomu, že při zhasnutém motoru nefungují jeho autu posilovače brzd ani řízení.
10. Netroufáte si?
Pak raději utratťe pár stovek nebo tisícovek za profeionální odtah. Pokuď máte dobrou pojistku, jde to za pojišťovnou.