V neděli 1. října to bylo přesně dvacet let, co jsme mohli začít jezdit po dálnicích rychlostí 130 km/h.
Vzpomínáte si, jak jste cestou z Prahy do Brna jeli po dálnici, na tachometru povolených 110 km/h a říkali jste si, jak ta cesta pěkně ubíhá? Ne že byste se zrovna teď do Brna dostali rychleji, úsekové opravy a v nich zpomalení na 80 km/h vás spolehlivě zbrzdí, ale přesto byl 1. říjen 1997 zlomový - začali jsme totiž oficiálně jezdit 130 km/h. Ten den zároveň zpomalila doprava ve městech - limit 60 km/h byl snížen na 50 km/h.
DOPORUČUJEME: Kdy můžete jet rycheji než dovolují dopravní předpisy?
„Obojí tehdy byla docela revoluce,“ vzpomíná Pavel Kůrka, profesionální řidič už čtyřicet let. „Já si ale ještě pamatuju, když se ještě mohlo jezdit po dálnicích neomezeně. Tehdy jsem občas jezdil se služební tatrovkou, a tak jsme se párkrát svezli na maximum.“ Pavel Kůrka nelže, do roku 1979 se po českých dálnicích jezdilo opravdu bez omezení. A nyní se čas od času mluví o tom, že by na vybraných úsecích dálnic mohl být zvýšen limit na 160 km/h, protože jak dálnice, tak moderní auta by to bez problémů zvládla. Ale ono to asi tak žhavé nebude...
DOPORUČUJEME: Na D1 se vrací úsekové měření rychlosti. Tady zpomalte!
Policie i ministerstvo dopravy totiž tvrdí, že riziko, které by vzniklo, kdyby se na vybraných úsecích zvýšila rychlost, totiž neodpovídá tomu, co by motoristé získali. „Stav některých úseků dálnic by sice dovolil zvýšit limit na 160 km/h, ale musíme vzít v úvahu více okolností,“ řekl šéf dopravní policie Tomáš Lerch. „Patří mezi ně konstrukce většiny vozidel, průměrné stáří vozového parku, rozdíly v rychlosti mezi pomalu a rychle jedoucími řidiči, a spousta dalšího.“ Aktuálně se o zvýšení limitů na 160 km/h tedy neuvažuje a obáváme se, že se to nezmění ani v blízké budoucnosti. Snad nebudeme muset čekat dalších dvacet let...
DOPORUČUJEME: Kromě BMW i8 má policie ještě dalších deset dálničních stíhaček - 256koňové Audi A6
Fakta
- Aktuálně máme v ČR 1250 km dálnic
- Ředitelství silnic a dálnic chce 2000 km dálnic
- Dálnice jsou nejbezpečnější komunikace
- V loňském roce se stalo 98 864 nehod, z toho na dálnicích jen 4247 nehod
- Z 545 obětí doptravních nehod jich jen 42 připadá na dálnice
- První dálniční známku jste museli mít v roce 1995, stála 400 Kč. Dnes je to 1500 Kč
V roce 2015 projelo po dálnicích 30 582 vozidel za 24 hodin