Přijde vám titulek nadnesený? Ne, to by měla být realita. Podle EU by všechna auta prodaná po roce 2021 měla online vysílat aktuální spotřebu a tedy i emise.
Hon na emise pokračuje. Automobilky dělají maximum pro to, aby plnily nesmyslně nastavené normy a vyhnuly se tak velkým finančním pokutám, které jim hrozí. Jenže jak jsme psali minule, rozdíl mezi tabulkovou a reálnou a spotřebou se ukazuje jako propastný, podle posledních průzkumů jde o těžko uvěřitelných 42 procent. A EU to dobře ví, a tak začíná platit nová metodika měření spotřeby, která by se měla víc přiblížit realitě. Jenže experti varují, že i tady si automobilky najdou cestu, jak vozy nastavit tak, aby vyhověly, a tak by Evropská komise chtěla u všech nových aut sledovat spotřebu online.
DOPORUČUJEME: Nové naftové motory nesplňují emisní normy ani náhodou!
Ne, to vážně není vtip. Tuto informaci přinesl německý deník Der Spiegel, podle kterého už byl tento záměr konzultován se zástupci všech zemí EU, kteří k němu vyslovili souhlasné stanovisko. Výsledkem je, že od počátku roku 2020 by všechna nově homologovaná auta měla být vybavena systémem, který umožňuje sledovat spotřebu v reálném čase, od roku 2021 by pak měl být systém v každém nově prodaném autě. Díky tomu by EU měla znát jejich skutečnou spotřebu, a tedy i reálné emise, protože jak známo, tyto dvě věci jsou si přímo úměrné - jeden litr spotřebovaného benzínu znamená 24 g CO2 na kilometr, litr spálené nafty pak vyprodukuje 26,7 g/km. EU se přitom ohání tím, že nejde o nic jiného než znát realitu, jenže my to vidíme trochu jinak...
DOPORUČUJEME: Rozdíl mězi tabulkovou a skutečnou spotřebou
Díky sledování aut v reálném čase jsme totiž jen kousek od toho, aby EU začala monitorovat všechna data, tedy třeba i polohu vozidla a jeho rychlost. A sami si umíte představit, co by mohlo následovat... A teď nemluvíme jen o pokutách a výši pojištění, ale třeba i o omezení na dálku. Vzpomínáte si na flm Pátý element? Nebo knihu Velký bratr? Ano, přesto tohle by mohla být realita. EU navíc tvrdí, že nejde o žádné drahé zařízení, které by mělo zvýšit cenu aut, podle všeho se bavíme o položce 1 Euro, tedy necelých 26 korun. A samozřejmě, že by se data nejen vysílala v reálném čase, ale zároveň by se ukládala do karty auta (řidiče).
DOPORUČUJEME: Potvrzeno z nezávislého zdroje! Auta znečišťují ovzduší podstatně méně, než jste si mysleli
Podle EU nemá jít o nic jiného než o snahu znát realitu, ale tu už přece dokazují studie automobilek i nezávislých společností, případně data, která musí vykazovat firmy, které provozují služební vozy. Je přitom paradoxní, že se čím dál tím častěji potvrzuje, že na celkové emise nemá automobilová doprava zdaleka tak velký vliv jako se předpokládalo, a že vytápění, velké nákladní lodě, nebo třeba výroba elektřiny v tepelných elektrárnách škodí planetě víc. Jen automobilky (a motoristé) jsou snažším cílem...
MÁTE AUTO? PARKUJTE U NÁS NA FACEBOOKU!