Motocyklový závodník Ondřej Klymčiw je v nemocnici v umělém spánku se dvěma zlomenými obratly, Loprais se svojí Tatrou už taky skončil, jezdci BARTH Racing týmu statečně bojují, Kolomý stahuje brutální ztrátu, Prokop bojuje s navigací a všichni se shodují na tom, že letošní Dakar je opravdu drsný.
Organizátoři sice slíbili, že letošní Rallye Dakar nebude jen o rychlých a úzkých rychlostních zkouškách vedoucích po šotolinových cestách, ale málokdo čekal, že první čtyři etapy v písečných dunách budou takhle drsné. Písečné hory pohřbily naděje mnohých favoritů, navigátoři jsou zoufalí, jezdci zvyklí „jen” jet rychle nevěděli jak na duny vyzrát.
„Televizní záběry letošní Dakarské rallye vše zkreslují. Vypadá to jako idylka, furt se něco děje. Jenže to neodpovídá realitě. Na místech, kam nemůže kamera, je to opravdu děsivé,“ vykresluje motocyklový závodník David Pabiška týmu BARTH Racing. „Duny v okolí v San Juanu de Marcony jsou hodně specifické, jejich charakter rozhodně není africký. Tohle jsou písčité hory, občas to znepříjemňovalo kamení. Málokdo si umí představit, kde se jede,“ dodal Pabiška, podle kterého se nevyplácí zdolávat dunu rovným průjezdem. „Pak totiž spadnete do trychtýře, motorka se nedá jednoduše otočit, protože je zapadnutá v měkkém písku. Na špičce duny je lepší jet šikmo, aby šla motorka namířit případně někam jinam. Občas se stává, že málem přejedete zapadlého jezdce.“ Jeho slova potvrzuje i Josef Macháček, 60letý matador na čtyřkolce. „Rychlé pískové úseky, dlouhé pláně a pak masakr, kdy člověk musí překonávat duny, které jsou opravdu velké. Mockrát jsem spadnul, narazil jsem si ruku a koule, ale je mi šedesát, pořád jedu a mým cílem je dojet do cíle.“
To jiní čeští jezdci takové štěstí neměli. Motocyklista Ondřej Klymčiw, který si při pádu v pondělní třetí etapě Rallye Dakar zlomil dva obratle a pohmoždil plíce, je stále v nemocnici v Limě udržován v umělém spánku. Jeho stav se prý ale neustále zlepšuje a není v ohrožení života. Pro Klymčiwa to byl už čtvrtý Dakar, den pře nehodou přitom říkal: „„Byla to přesně taková hezká etapa Dakaru - nebezpečná, rychlá, těžká navigace. Celkově to bylo super a jen více takových těžkých etap.“ Soutěž skončila i pro Aleše Lopraise s Tatrou, který sice po technickch problémech ztratil hodinu a půl, ale neuvzdával to: „Stále vidím šanci, Dakar je letos těžký a my rychlost máme. Zkusíme ještě pořádně zaprášit.“ O den později po poruše turbodmychydla zvládl téměř celou etapu, ale nakonec uvázl v dunách. „Pohádka skončila,“ vzkázal pak do Čech.
Martin Prokop se drží v kategorii automobilů v elitní desítce. Jednou sice svoje auto na sjezdu z duny převrátil, ale extrémní terén zvládá. „Je to nesmírně těžké, ty duny jsou hrozivé a úžasné zároveň. Je to tady taky extrémně náročné na navigaci, jsem rád, že jsme ty první čtyři písečné etapy zvládli, teď se charakter Dakaru zase zásadním způsobem změní.
Svoje si přisadilii i favorit Martin Kolomý a aktuálně nejlepší čech Martin Macík. „Některé duny jsme vyjížděli třeba i natřikrát,“ říkal Kolomý. „Člověk nesměl udělat jedinou chybu, i favorité končili kvůli haváriím. Neustále jsme míjeli nabouraná auta, v některých úsecích byl písek strašně sypký. Zůstali jsme ve dvou kráterech, takových dunách, že jsme se nemohli vyhrabat nahoru, tak jsem musel chvíli tobogánovat.“ Kolomého pak zastavily technické problémy, v soutěži pokračuje, ale sny o pódiu se proměnily o návrat do první desítky. To Martin Macík, který se s vým kamionem jede snad až nenápadně a klidně zdolal písečné terény v pohodě a jede průběžně čtvrtý. „Je to masakr, ale jeli jsme si to svoje a samozřejmě, že nás průběžné umístění těší.“
Na webu Nova Plus se můžete s týmem Barth Racing podívat do zákulisí závodních stájí a fungování celého bivaku. O tom, jak krutý dokáže Dakar být se v seriálu Dakar s legendou rozpovídá Josef Macháček.