Jaké metody používají moderní zloději aut? Dávno to nejsou šroubováky a páčidla. Podívejte se na jejich triky a zjistěte, jestli se jim dá bránit.
Policie v Hradci Králové hledá zloděje, kteří minulý týden ukradli auto za 3,5 milionu korun přímo majiteli pod nosem. Poměrně jednoduše si ho odemkli přímo na parkovišti před domem majitele.
Keyless
Auto totiž mělo Keyless systém odemykání, při kterém se stačí s klíčem (čipovou kartou) v kapse přiblížit k autu (cca na 2 metry), aby se odemklo. Zloději umí signál z klíčenky zesílit pomocí speciálního zařízení na mnohem větší vzdálenost a třeba i přes zeď, jak je vidět na videu z Hradce: Jeden muž přistoupil k autu a čekal, až se dalším dvěma podaří zachytit nejprve signál na otevření auta a druhý na nastartování. Signál zachytí čtečkou s anténou a druhou částí zařízení odemykají auto. Jamile jsou klíče třeba v předsíni hned za vchodovými dveřmi, je to pro ně snadná práce. Ti šikovnější se umí se zesilovačem signálu přiblížit k majiteli auta za bílého dne – třeba v supermarketu - a poslat signál rovnou z jeho kapsy.
Podle policie se tahle metoda v ČR rozšiřuje z Rakouska a Německa, kde se takhle kradou luxusní vozy.
Jak se bránit
Policisté apelují na majitele takto vybavených vozů, aby si klíče ukládali co nejdále od vozidla, uprostřed domu. Nejlépe do plechové schránky, která odstíní signál. Setkali jsme se i s tím, že si klíče majitel ukládal do ledničky.
Rušička signálu
Podobný je další trik, i když má obrácený postup. Zloději při něm používají rušičku, která blokuje dálkové zamykání. Řidič, který odchází od auta, má pocit, že zamyká, ale jeho auto zůstane odemčené, aniž by si toho všiml. Tohle zlodějíčci používají třeba na velkých parkovištích marketů. Mnohým ani nejde o celé auto, ale o věci, které majitel nechá uvnitř.
Jak se bránit
Nepospíchat. Zamykat hned u dveří auta a raději vždycky ověřit, že se to povedlo.
Využití diagnostického přístroje
Další spíš hackerský trik moderních zlodějů aut. První krok je vlámat se dovnitř (buď některou z popsaných metod nebo prostě rozbitím okna), pak přichází na řadu technika. Většina moderních aut má pod volantem zástrčku, která se používá při diagnostice v servisu. Zloději se přes ní umí speciálním zařízením připojit a přeprogramovat klíč – stačí když si přinesou vlastní klíč stejné značky a nahrají do něj nový kód. Trvá to několik vteřin. Před pár lety takhle v Německu zmizelo několik luxusních BMW.
Zloději-hackeři umějí rychle vyměnit i celou řídící jednotku – pořídí si vlastní z jiného auta stejné značky a správně ji přeprogramují...
Jak se bránit
V první řadě ztížit zlodějům vstup do auta, parkujte na frekventovaných, osvětlených místech. Případně jim připravit překážku, která jim znemožní ukrást auto během pár okamžiků. Je to smutné a hodně oldschool, ale pořád fungují zámky na volant. Zloděj si rozmyslí lézt do vašeho auta, když v něm uvidí něco takového:
Falešné klíče
Naklonování - tady se musí zloděj alespoň na chvíli dostat k originálnímu klíči (v servisu, při nepozornosti majitele) – software velmi rychle vytvoří perfektní kopii originálu.
Atrapa – tohle se týká starších aut bez imobilizéru a dálkového odemykání. Profíci používají univerzální planžety. Nebo si umějí vyrobit kopii klíče, znovu k tomu ale potřebuje originál. Tohle je hodně zastaralá metoda, stejně jako rvaní zámků šroubovákem. Kdo by se s tím dělal, když jsou k dispozici jiné vychytávky.
Tibbe Key – zloději používají takový klíč už roky, funguje u starých fordů a u některých jaguárů. Je to klíč, který tvoří několik otočných disků, které se po zastrčení do zámku prostě natočí do správné polohy. Jakmile jsou všechna kolečka nastavená správně, zámek se odemkne. A pak zase klidně bez poškození zamkne. Takový klíč se dá sehnat za pár stovek na internetu, otevření trvá trénovanému zloději 10 sekund.
Jak se bránit
Mějte svoje klíče vždycky pod kontrolou – při nakupování, v práci, na benzínce, při vyzvedávání dítěte ze školy, když máte poruchu nebo malou nehodu. Klíče nikomu nepůjčujte. Jakmile máte podezření, že vaše klíče mohl někdo zneužít, nechte vyměnit zámky. Jinak platí to, co u předchozího bodu – co nejvíc zkomplikujte případnému zloději situaci.
Hrubé násilí
Polský klíč – lámák. To je klasika mezi zloději-násilníky. Atrapa klíče s nástavcem, který funguje jako páka a zámek prostě povolí pro hrubou silou.
Zieh Fix – další „hrubá“ klasika. Zařízení, které prostě vyrve zámek. Používají ho častěji bytoví zloději. V nouzových případech slouží k otevírání bytů hasičům.
Na auta se používají podobná zařízení, zloději třeba navrtají díru do dveří tam, kde je zamykací mechanismus a ten pak dírou „vycvaknou“. Další hrubou metodou je "prosté" odvrtání zámku nebo všemožná páčidla. Ty ale slouží k otevření auta, nastartování je další level.
Jak se bránit
Tohle jsou poměrně zastaralé metody, které fungují na staré zámky. A stará auta už zas tolik zloděje nezajímají. To spíš to, co v nich vozíte. Nenechávejte na odiv drahé navigace, telefony a jiné cennosti. Roletu od kufru radši nechte otevřenou, ať případný zloděj vidí, že tam nic nenajde.
No a pak jsou tu zloději, kteří vás prostě oblafnou. Vylákají vás z auta pod nějakou záminkou (prodej zboží, fingovaná nehoda, předstírané zranění, oprava pneumatiky na benzině, však to znáte...) a schovaný komplic prostě nasedne za váš volant a mizí pryč. Tady je prostě třeba být podezřívavý a podobným situacím se vyhnout.