Až čtvrtina českých řidičů nepřezouvá na letní pneumatiky. Jenže při celoročním používání těch zimních se zvyšuje spotřeba pohonných hmot a hlavně se snižuje bezpečnost jízdy. Směsi pro zimní pneu jsou měkčí a méně přilnavé, podle odborníků tak častěji může dojít k nehodě. Některé okolní státy se dokonce chystají používání letních pneumatik od jara do podzimu uzákonit.
I přesto že mají v posledních dnech v pneuservisech napilno, podle ústředního automotoklubu 25 procent řidičů na svém voze na letní pneumatiky vůbec nepřezouvá.
Na českých silnicích tak přes léto jezdí na zimních gumách asi 1,4 milionu aut z celkového počtu zhruba 5,5 milionů osobních vozidel.
Není problém je mezi přezutými vozy najít. V Ostravě jsme během pěti minut objevili sedm aut, které stále jezdí na zimních pneumatikách. V Českých Budějovicích jsme napočítali na zimácích pět z deseti aut.
“Zimní pneumatika používá větší množství siliky v běhounu a chová se jinak,“ říká Igor Sirota z ÚAMK.
Silika je náhrada za dřív používané saze. Zimní pneumatiky jsou měkčí a v létě prodlužují brzdnou dráhu až o třetinu. Navíc se zvyšuje hlučnost i spotřeba.
“Spotřeba při používání zimních pneumatik v létě je vyšší zhruba o 0,2 litru na 100 kilometrů,“ upřesňuje Sirota.
Hlavní roli ale hraje bezpečnost. Například v Itálii už je používání letních pneu povinné. Za jízdu na zimních od dubna do listopadu hrozí pokuta v přepočtu až 50 tisíc korun.
A podle odborníků budou podobné sankce zavádět i další státy, například Německo. Je možné, že se povinnosti brzy dočkáme i u nás?
“Dá se určitě očekávat že tendence bude celoevropská. Je pro to mnoho důvodů a my jsme pro,“ doplňuje Igor Sirota.
Předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník ale vzkázal, že v Česku se zatím takové pravidlo nechystá.