Která auta vyjížděla z továrny s tankem ve znaku? Tahle loga vypadají prapodivně, ale přitom patří dobře známým výrobcům aut. Jen nejsou zrovna nejnovější, automobilky je používaly v různých obdobích své historie.
Dokážete přiřadit historickému logu název automobilky? Otestujte se. Ale pozor, pod obrázkem následuje nápověda a řešení!
Britskou automobilku založili v roce 1913 Lionel Martin a Robert Bamford. Jejich společnost Martin & Bamford Limited Singers nejdříve vyráběla závodní auta. Po roce ji zakladatelé přejmenovali podle závodu do vrchu Aston Hill Climb na Aston Martin.
Mezi světovými válkami byla firma na pokraji bankrotu, ale po druhé světové válce ji vytáhl na výsluní britský průmyslník David Brown, podle kterého vozy dostávaly označení DB.
Velký úspěch automobilka zaznamenala s modelem DB4 v 50. a 60. letech minulého století, ale zřejmě nejslavnější je následující řada DB 5, kterým začal jezdit filmový James Bond. Později byl vůz vyráběn ve vylepšené verzi DBS.
Od roku 1994 automobilku vlastnil americký Ford. Na silnice vyjel model DB 7 Vantage, V12 Vanquish a Vanquish S, kterým jezdil agent 007 v bondovce Dnes neumírej. V Casinu Royale si zase zahrál model DBS z roku 2007, který vychází z původních modelů DB5 a DBS.
Od března 2007 patří automobilka Aston Martin Lagonda Limited se sídlem v anglickém Gaydonu britskému konsorciu Prodrive.
Logo je z roku 1909 a schválně jsme vypustili nápis Audi, který by všechno hned prozradil.
Německá společnost vyrábějící luxusní auta sídlí v bavorském Ingolstadtu. Patří k nejstarším automobilkám v Německu.
Historie sahá až do roku 1899, kdy německý inženýr August Horch, který do té doby pracoval pro Karla Benze, založil vlastní společnost A. Horch & Cie. O deset let později byl z vlastní firmy vyloučen, založil novou společnost, ale kvůli žalobě bývalých partnerů musel přestat užívat název Horch.
Horch v němčině znamená naslouchat, audi má podobný význam v latině. Na tenhle posun prý Horch přišel, když seděl se svým novým obchodním partnerem Franzem Fikentscherem u něj v bytě a Fikentscherův syn se zrovna učil latinu...
Tak se v roce 1910 zrodila Audiwerke GmbH. O 22 let později se spojila s dalšími firmami a vznikla společnost Auto Unuion a také logo se čtyřmi propojenými kruhy. Každý z nich reprezentoval jednu z propojených firem (Audi, DKW, Horch a Wanderer). Moderní logo pak vzniklo zjednodušením a vypuštěním znaků, ale nejdřív bylo použito jen u závodních vozů.
Až v roce 1985 se z Auto Union stala automobilka Audi, jak ji známe dnes. Je součástí skupiny Volkswagen Group, patří pod ni i italský výrobce sportovních vozů Lamborghini a od roku 2012 také tradiční italský výrobce motocyklů Ducati.
Původní rodinný podnik má hodně dlouhou historii. Na začátku 19. století bratří Jean-Pierre a Jean-Frédéric Peugeotovi přestavěli rodinný mlýn na malou ocelárnu a začali vyrábět válcovanou ocel, pružiny, pak dokonce obráběcí stroje, žehličky nebo deštníky. Firma do znaku typického lva, návrh klenotníka a rytce Justina Blazera vycházel ze znaku bývalého regionu Franche-Comté.
Jako první dopravní prostředek Peugeot vyrobil jízdní kolo. Pak se ale Armand Peugeot potkal s Gottliebem Daimlerem a pochopil, kde je budoucnost. V roce 1889 z továrny Peugeot vyjela parní tříkolka a o rok později první čtyřkolový automobil poháněný Daimlerovým benzinovým motorem. To ale auta vypadala ještě jako kočáry ovládané pákou.
V roce 1896 firma vyrobila první vlastní motory a v roce 1903 začala i s výrobou motocyklů. Na začátku 20. století Peugeotovi patřila polovina veškeré produkce automobilů ve Francii.
Během let 1914 - 1918 se ale Peugeot zaměřil na zbrojní výrobu. Po válce se opět vrátil k výrobě automobilů. V roce 1929 byl představen Peugeot 201, první model označený třemi číslicemi a nulou uprostřed, což je dnes registrovaná obchodní známka Peugeotu.
Za druhé světové války byl Peugeot zabrán Němci a vyráběl nákladní automobily a dodávky. Továrny byly těžce bombardovány. Obnova přišla po válce s modelem Peugeot 203.
V roce 1974 Peugeot koupil 30% podíl v Citroënu a následně získal v krachující firmě většinu. Zastřešující firmou se stala skupina PSA (Peugeot Société Anonyme). Velký úspěch pak firmě přinesl model Peugeot 205 z roku 1983.
PSA v současnosti vyrábí pod značkami Peugeot, Citroën a DS, od roku 2017 jsou součástí skupiny i německý Opel a britský Vauxhall.
Luis Renault sestrojil první auto na dvoře svých rodičů, když mu bylo 21 let. Mladý inženýr pak spolu s obchodně nadanými bratry Marcelem a Fernandem založili v roce 1899 firmu Société Renault Frères. První logo tak znázorňovalo rodinný monogram.
Marcel Renault se zabil při nehodě v průběhu závodu Paříž-Madrid v roce 1903, Fernand zemřel po dlouhé nemoci v roce 1909 a Louis se stal jediným vlastníkem. Společnost přejmenoval na Société des Automobiles Renault (Automobilová společnost Renault). V té době už byly vozy Renault velmi úspěšné luxusní zboží.
Během první světové války firma vyráběla munici, vojenské letecké motory a dokonce lehký tank Renault FT-17 pro spojence, který se dostal i do poválečného loga.
V meziválečném období se Renault horko těžko snažil konkurovat stále populárnějším malým a cenově dostupným autům. V roce 1925 se v logu poprvé objevil typický kosočtverec, který znázorňuje diamant.
V roce 1940 Louis Renault odmítl vyrábět tanky pro nacistické Německo, které převzalo kontrolu nad jeho továrnami. Místo toho produkoval náklaďáky. Továrnu pak vybombardovali Britové i Američani, ale závod znovu otevřel už pár týdnů po osvobození Paříže, na začátku září 1944.
Jenže Louise Renault byl obviněn z kolaborace a zemřel ještě před tím, než začal soud. Firma byla znárodněna.
Automobilka pak vyráběla například úspěšný model Frégate nebo Dauphine, na populárního Renaulta 5 navázalo v devadesátkách hodně prodávané Clio.
V roce 1996 byla společnost privatizována a posílila na zahraničních trzích. O tři roky později se spojila s japonským Nissanem a koupila většinový podíl v rumunské Dacii. Následovaly další úspěchy s Lagunou a Méganem.
Francouzská automobilka sídlí v Boulogne-Billancourt na západním okraji Paříže. Renault rovněž vlastní významný podíl v ruské automobilce Lada.
Společnost byla založena v roce 1920 v japonské Hirošimě jako Toyo Cork Kogyo a produkovala náhražku korku. Později vyráběla nářadí a na dopravní prostředky se začala specializovat až v roce 1927. Tím prvním byl nákladní tříkolový motocykl Mazda GO.
Oficiálně název Mazda (japonsky: Macuda Kabušiki Gaiša) firma přijala až po 2. světové válce. Původ toho názvu není úplně jasný. Teorie jsou dvě. Zakladatel firmy Jujiro Matsuda byl fanouškem spiritualismu a Ahura Mazda je nejvyšší bůh dobra boha v pradávném perském náboženství. No a nebo méně romantická verze: slovo Mazda prostě postupně vzniklo z mírně zkomolené anglické výslovnosti zakladatelova jména Matsuda.
Logo mělo v roce 1936 tvar křivky zvlněné do M a vycházelo ze znaku Hirošimy. Pak se objevilo kruhové logo s písmenem M, jehož zavedení se časově shoduje se zahájením produkce osobních automobilů v roce 1959. Prvním vozidlem, které mělo "M“ ve znaku, bylo Mazda R360 kupé.
Novodobější logo pak symbolizuje křídla, Slunce a kruh světla. Roztažená křídla do tvaru M má představovat i současné logo přezdívané “sova“.
Na založení automobilky se výrazně podílel Adolf Hitler, který už v roce 1933 mluvil o novém cenově dostupném autě pro masy.
Volkswagen byl založen v roce 1937 jako Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH.
Lidový úsporný vůz vzešel z návrhu Ferdinanda Porsche, který se s Hitlerem setkal v roce 1934. Později se z jeho prototypu stal VW Beetle inspirovaný designem českých vozů Tatra konstruktéra Hanse Ledwinky.
V roce 1938 Hitler otevřel státní továrnu v nově založeném městě, kde byla plánována výroba lidového vozu pod značkou KdF (Kraft durch Freude, tj. Síla skrze radost).
Po začátku druhé světové války se však společnost musela přeorientovat na zbrojní výrobu. V té době tvořili dvě třetiny pracujících v závodě lidé na nucených pracích.
Po skončení druhé světové války bylo město přejmenováno na Wolfsburg a vyráběné automobily i celá společnost dostaly nové jméno Volkswagen.
Hned v roce 1945 byla obnovena výroba osobních automobilů podle původních projektů, avšak pod britským vedením. KDF-Wagen byl přejmenován na Beetle. V letech 1946-1948 dosáhl objem produkce 1 000 automobilů měsíčně. Prodalo se víc než 21 milionů vozů a “Brouk“ se stal jedním z komerčně nejúspěšnějších vozů vůbec.
Logo s písmeny VW je údajně dílem zaměstnance Porsche Franze Xaviera Reimspiesse. Jeho návrh vyhrál vypsanou soutěž a autor za něj dostal 100 říšských marek.
Tohle logo je z roku 1895, kdy v Mladé Boleslavi začala výroba jízdních kol pod obchodní značkou Slavia. Později se k nim přidaly i tzv. motocykletty, jízdní kola s přídavným motorem. Výroba automobilů byla zahájena až v roce 1905.
Pak dostaly vozy logo Laurin & Klement, které je provázelo do roku 1925. Od roku 1926 byly v Mladé Boleslavi vyráběny osobní automobily pod značkou Škoda. I když se jméno společnosti zcela změnilo, forma nového produktového loga ukazuje návaznost na předchozí fázi.
V roce 1926 bylo poprvé použito i logo se slavným „okřídleným šípem”. Jeho původ je ale nejistý. Podle některých zdrojů je autorem nápadu (stylizovaná hlava Indiána s čelenkou o pěti pérech) tehdejší obchodní ředitel společnosti Škoda Plzeň, T. Maglič.