Dlouhé měsíce trápily řidiče vysoké ceny benzinu a nafty. Situace na světovém trhu s ropou se uklidnila, tím pádem by měly v následujících týdnech klesat ceny benzinu a nafty i u nás.
Od konce března rostly ceny v některých týdnech o více než padesát haléřů za litr, což byl znatelný zásah do peněženek českých řidičů. Největší podíl na tom mělo uzavření iránského trhu s ropou, který zapřičinil obavy o dostatek této suroviny. Celosvětový růst ceny benzinu a nafty se tedy nevyhnul ani České republice.
Na začátku června pak ceny vystoupaly na nejvyšší úroveň za zhruba 3,5 roku, průměrná cena za litr Naturalu 95 byla hrozivých 35,70 Kč a na některých místech republiky se cena šplhala až ke čtyřiceti korunám za litr. Za litr nafty jste v průměru zaplatili rovných 36 korun.
Ještě v létě tohoto roku byla průměrná cena benzinu (Natural 95) 33,33 kč za litr a 32,50 kč za litr nafty. Kromě zásahu do rozpočtu českých domácností totiž růst cen pohonných hmot zvedal náklady také dopravcům.
Teď to však vypadá na lepší zítřky. "Ke zdražování v uplynulých letech vedly obavy, že ropy bude na světě nedostatek, nyní se však situace uklidňuje. Nejistota na světovém trhu začíná opadat, tím pádem cena ropy výrazně klesla," vysvětluje ekonom Vladimír Pikora.
Poptávka po ropě totiž úzce souvisí s ekonomickou aktivitou, obchodní konflikt mezi Amerikou a Čínou nyní přiměl snížit prognózu na budoucí cenu ropy. Její cena se v posledních měsících propadla o více než 4%, až hluboko pod 77 amerických dolarů za barel.
Na ceny pohonných hmot má vliv také kurz české koruny oproti americkému dolaru, který za poslední měsíce posílil. Čeští řidiči se tedy už můžou začít těšit na nižší ceny nafty a benzinu. "Pokles ceny pohonných hmot by se měl projevit v průběhu následujících dvou týdnů,“ sdělil Pikora.
Zároveň však upozorňuje, že benzin a ropa budou zlevňovat pouze v řádu desítek haléřů za litr. "I kdyby tedy cena ropy na světovém trhu rapidně klesla, z důvodu vysokých daní v České republice se pokles v peněženkách českých řidičů projeví jen minimálně,“ doplnil.
Je pravděpodobné, že ceny by měly klesat i nadále. Nicméně, při natankování plné nádrže se i sleva několika desítek halířu na litr počítá. Několikanásobně to platí u řidičů nákladních vozů, do nádrže kamionu se totiž vejde 700 až 1 500 litrů nafty, což při natankování plné nádrže už udělá v peněžence znatelný rozdíl.