Řidiče sledují kamery se speciální technologií - jsou schopny za jízdy pořídit detailní obraz kabiny každého auta a rozpoznat, jestli řidič používá mobilní telefon. Unikátní systém nyní testují v australském Sydney, pokud se osvědčí, je dost pravděpodobné, že se brzy podobné kamery objeví nad silnicemi po celém světě.
Je úplně jedno, jaké je počasí, jestli je den, nebo noc, jestli auto jede rychle, či pomalu. Speciální kamery dokážou za jakýchkoliv podmínek zachytit perfektní obrázek kabiny. O zbytek už se stará umělá inteligence: ta z pořízených záznamů přesně vyfiltruje ty, na kterých se řidič dopouští přestupku.
Technologie totiž umí rozpoznat, zda řidiči za jízdy používají telefony. V síti uvízne každý, kdo telefon drží v ruce, ať už telefonuje nebo píše esemesku, pouští si písničku, video či surfuje na internetu. Detekce funguje i za hustého deště a je schopna skenovat auta až do rychlosti 300 km/h.
První kamery od ledna fungují na dálnici a jedné z výpadovek australského Sydney. V pasti umělé inteligence už uvízly tisíce šoférů, zhruba 300 každý den. Úřady jim posílají varovné obsílky, ale během testování je zatím nepokutují. “Šokovalo nás, když byl jeden z řidičů zachycen, jak drží telefon v obou rukách, zatímco volant v rychlosti 80 km/h drží jeho spolujezdec. Každý na silnici byl v tu chvíli vystaven nebezpečí,“ popsala pro news.com.au ministryně dopravy australského státu Nový Jižní Wales Melinda Paveyová.
Pokud tříměsíční test potvrdí, že je technologie "neomylná", nasadí ji v Austrálii i na další silnice a začnou vymáhat pokuty. Podle tamních úřadů má systém podporu u 74 % obyvatel Nového Jižního Walesu. “Pevně věřím, že tato technologie změní chování řidičů a bude zachraňovat životy," dodala ministryně.
Zpráva o “chytrých kamerách“ se objevila v médiích po celém světě, je tak pravděpodobné, že se brzy inspirují i v dalších zemích.
První testování proběhlo v Austrálii už v říjnu, kdy se zkoušely tři podobné systémy. Během měsíce kamery detekovaly 11 tisíc řidičů s telefonem v ruce. Nejlepší výsledky měla firma Acusensus 34letého Alexe Jannicka. Ten začal systém vyvíjet poté, co mu před pěti lety na Vánoce zemřel kamarád při dopravní nehodě v Los Angeles. Způsobil ji řidič, který se nevěnoval řízení právě kvůli telefonu...