Poslanci Evropského parlamentu na svém čtvrtečním zasedání schválili poměrně těsnou většinou 15 hlasů tzv. balíček mobility. Ten obsahuje i pravidla, kterými se bude řídit mezistátní kamionová doprava. Zástupci dopravců schválení balíčku přijali kladně.
Boj se vedl o to, jestli se na přepravu bude vztahovat směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí. Podle té se totiž zaměstnanec firmy vyslaný do zahraničí musí řídit pracovněprávními předpisy státu, kde práci vykonává. Pro řidiče z východních zemí to tak třeba znamenalo, že musí dostávat alespoň ekvivalent minimální mzdy v dané zemi, což začali vyžadovat třeba Němci a Francouzi.
To ale schválená směrnice nakonec ve většině případů neukládá. Pravidla o vysílání pracovníků se tak nebudou vztahovat na bilaterální přepravu (když český kamion poveze zboží z Česka do Německa) a transit (když ho poveze přes Německo do Belgie). A v případě transitu bude moci vzít jiné zboží na zpáteční cestě (kamion pojede do Francie, cestou zpět vezme zboží z Francie do Německa a jiné zboží odveze z Německa do ČR).
Naopak pravidla se budou vztahovat na tzv. kabotáž, tedy případy, kdy by kamion po vyložení zboží z Česka vozil další po Německu. Navíc digitální tachograf bude hlídat, jestli kabotáž kamion neprovádí déle než tři dny. Pak se bude muset minimálně na 60 hodin vrátit do mateřské země.
Také přeshraniční přeprava, že by český kamion přivezl zboží do Německa, odtamtud vezl jiné do Belgie, další z Belgie do Francie, z Francie do Dánska, atd., bude podléhat pravidlům vysílání řidičů.
"Vyjmutí tranzitních, bilaterálních a omezeného počtu propojovacích třetizemních přeprav umožní našim dopravcům provádět přepravní kolečka bez plnění složitých předpisů pro vysílání. Kdo pojede do Španělska, pak sveze něco do Francie a odtud bude mít další přepravu domů, měl by být bez starostí. Také řidiči autobusů se v těchto pravidlech najdou," komentoval dohodu generální tajemník sdružení dopravců ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř.
Dopravce nepotěšil zákaz tzv. 45hodinového týdenního odpočinku v kabině, u kratších odpočinku ale nadále dopravci nebudou muset řidičům zajišťovat hotely, ale řidiči je budou moci trávit v kabině. Jednou za čtyři týdny se ovšem budou muset podle schválené úpravy vrátit domů.
"Naší nejvyšší prioritou je nastavení jednotných pravidel pro vysílání pracovníků. Proto velmi oceňuji dnešní výsledek. Velice děkuji především Pavlu Teličkovi, který vytvářel spolu se zpravodaji Kyllönenovou a Ertugem finální znění zpráv, Martině Dlabajové, která odvedla obrovský kus práce, ale i všem dalším, kdo se na tomto výsledku podíleli. Nechci zapomenout ani na pana ministra Ťoka, protože prosincová dohoda z Rady ministrů napomohla i dnešnímu rozhodnutí Parlamentu," uvedl prezident ČESMAD BOHEMIA Vladimír Starosta.
Text je velmi podobný tomu, na čem se dohodli zástupci členských států na Radě EU. Finální text bude vyjednán v tzv. trialogu mezi zástupci Evropského parlamentu, Rady a Evropské komise.