Každý rok se stane více než tisíc sekundárních dopravních nehod. Často jsou to havárie zbytečné, může za ně stres, nepozornost nebo prostě hloupá chyba řidičů. A mnohdy končí smrtí nebo těžkým zraněním. Jak takovým nehodám předcházet?
Jedním z nejčastějších důvodů nehod na silnicích je nepozornost řidičů, která stojí za téměř pětinou všech havárií. Část z nich přitom tvoří takzvané sekundární autonehody. Tedy situace, kdy jedna havárie nastane v důsledku jiné nehody v jejím bezprostředním okolí.
Typicky jde o srážku s odstaveným nebo poškozeným vozidlem, ale také hromadné bouračky či srážky při dojíždění do stojících kolon. Jejich příčinou jsou většinou zbytečné chyby řidičů, kteří se nevěnují řízení, nebo neznají správný postup při řešení problémových situací u vlastního vozu. Časté jsou také nehody způsobené řidiči, kteří sledují nebo dokonce natáčejí nehodu v protijedoucím pruhu.
Ročně při sekundárních zahyne v průměru 23 osob a dalších 80 je těžce zraněno. Nejčastěji je na vině nedostatečná znalost bezpečnostních postupů u účastníků silničního provozu.
Co řidiči často neví?
Česká kancelář pojistitelů nechala zpracovat rozsáhlý průzkum na téma sekundárních autonehod, který zjišťoval, zda řidiči vědí, co v krizové situaci dělat. Vyplynulo z něj, že:
• 77 % respondentů je přesvědčeno o tom, že tuto problematiku dostatečné ovládá.
• Ale jenom 12 % z nich potom dokázalo správný postup určit.
• Pouze 32 % řidičů si jako první krok obleče výstražnou vestu. Často řidiči uváděli, že by nejdříve postavili výstražný trojúhelník.
• Více než třetinu řidičů nenapadlo, aby se od vozidla vzdálili na bezpečnou vzdálenost a neriskovali tak své zdraví. 35 % řidičů by místo odstoupení za svodidla zůstalo na silnici, aby upozornili projížděšící auta
• Zhruba polovina řidičů nevěděla, do jaké vzdálenosti mají výstražný trojúhelník umístit.
Na dálnicích a silnicích 1. třídy se stává více než 1 000 nehod za rok. Za posledních 7 let to bylo 7400 havárií. Z toho bylo 4 300 bez zranění, přibližně 2 350 s lehkým zraněním, 560 s těžkým zraněním a bezmála 170 nehod s úmrtím.
Jde ale jen o nehody, které vyšetřovala policie, skutečný počet všech sekundárních nehod může dosáhnout až trojnásobku.
Do 2 hodin v okruhu do 2 km
Riziko sekundární nehody je relativně nejvyšší na dálnicích. 4,4 % z dálničních nehod šetřených policií představují sekundární nehody vzniklé do 2 hodiny v okruhu do 2 km od původní nehody. V zimních měsících vlivem hromadných nehod dosahují sekundární nehody na dálnicích až 12 % ze všech nehod. Na silnicích I. třídy představují sekundární nehody 2,3 % všech vzniklých nehod.
Na rizika sekundárních nehod má upozornit nová komunikační kampaň, kterou v úterý spustila Česká kancelář pojistitelů (ČKP).
“S nadsázkou, vtipem a nádechem mafiánského prostředí připomínáme v nové kampani všem řidičům a spolujezdcům, jak je důležité pamatovat si čtyři základní kroky při nehodě nebo poruše auta, které mohou zachránit život všem zúčastněným,“ říká o kampani Jan Matoušek, výkonný ředitel ČKP. “Touto kampaní, která pracuje s prvkem humoru a hyperbolou, jsme vytvořili nové prostředí pro sdělení, o které se dlouhodobě snažíme. A to, aby lidé za volantem věnovali nejen pozornost řízení, ale aby byli připravení na nečekané situace a věděli, jak se v nich správně zachovat,“ dodává.
Sekundární nehody vznikají většinou zcela zbytečně a jenom proto, že řidiči neví, jak mají při nehodě správně postupovat. Na místě pak podlehnou stresu a dělají nesmyslné chyby.
“Nehody s fatálními následky nemusí vzniknout jen chybou či nepozorností v silničním provozu, ale často bohužel také kvůli nedodržení bezpečnostních postupů při nehodách nebo během dění v jejich blízkosti. Po nehodě jsou účastníci silničního provozu v šoku či afektu, jednají zbrkle, bez rozmyšlení. To pak může přivodit právě sekundární nehody, které mohou být daleko fatálnější,“ říká Tomáš Neřold z BESIPu, který na kampani spolupracuje.
Na riziko stresových situací docela drsně upozorňuje i další akční video. ČKP zároveň apeluje na autoškoly, aby přípravě na podobné situace věnovaly při výuce větší pozornost.
Jak se v dané situaci zachovat?
Celá kampaň má ukázat na nejdůležitější čtyři kroky, které by měl každý řidič v případě nehody nebo poruchy dodržet:
Obléknout si reflexní vestu!
Umístit výstražný trojúhelník!
Opustit vozovku!
Volat linku pomoci řidičům 1224 kvůli asistenčním službám nebo záchranáře v případě zranění!
Kampaň v médiích by měla zasáhnout téměř 95 % řidičů ve věku 18 – 65 let. ČKP zároveň vydává tzv. Kartu řidiče, na které jsou znázorněny základní instrukce a řidiči by ji ideálně měli mít po ruce v autě. ČKP jich plánuje vytisknout a distribuovat zhruba 250 000 do vybraných autosalónů a autoškol, budou také k dispozici na různých akcích pro veřejnost a rozdávat je budou i policisté.
Podívejte se na správný postup v případě nehody nebo poruchy:
A na základní pravidla pro poskytnutí první pomoci: