Auto

Kvůli technickým závadám hoří auta. Problémy můžete poznat dřív

Rok od roku roste počet aut, která začnou hořet kvůli technické závadě - v průměru jsou to tři vozidla denně. Mnohdy skončí v plamenech přímo za jízdy a posádce vozu se jen tak tak podaří uniknout. Jde hlavně o starší auta - ovšem stává se to i u nových vozů.

V pondělí odpoledne hořelo osobní auto na pražském Barrandově, řidička naštěstí stihla utéct a požár se nerozšířil dál. Naopak podobný požár z minulého týdne se rozšířil i na okolní vozidla.

V obou případech požár zavinila technická závada na vozidle, která bývá na vině nejčastěji. Za loňský rok způsobily závady přes sedmnáct set požárů, zemřelo při nich sedm lidí.

Podle odborníků má Česko jeden z nejstarších vozových parků v Evropě, jinde je průměrné stáří aut okolo devíti let. "V Česku je to kolem patnácti a půl roku," říká automobilový novinář Jan Červenka.

Právě u starých aut je riziko závady vedoucí až k požáru největší.

Problémy se většinou dají poznat dřív, než se z auta začne kouřit. Přestane fungovat elektronika, blikají světla a v krajním případě se může stát, že řidič ztratí kontrolu nad řízením.

Reagovat tak musí okamžitě. "Co nejrychleji zastavit u krajnice, snažit se nezastavovat třeba u čerpací stanice nebo u zaparkovaných aut pokud je to možné," připomíná mluvčí hasičů Martin Kavka.

Související obsah

Pokud z auta vychází kouř nebo dokonce plameny, posádka by neměla otevírat kapotu, požár totiž dostane dávku kyslíku a mohl by se rychle rozšířit. 

A když se i přesto řidič rozhodne kapotu otevřít, měl by mít připravený hasící přístroj. "Požár můžete uhasit i běžnou vodou," dodává Kavka.

Související obsah

Riziko poruchy u některých aut stoupá během extrémních veder. ”Mohou se vyskytnout nejrůznější problémy, většinou u starších vozidel nebo u vozidel, o které majitelé se majitelé moc nestarají,” řekl pro britský deník Express Ben Aldous ze společnosti RAC, která patří k předním evropským poskytovatelům asistenčních služeb.

Časovanou bombou se může stát i obyčejný zapalovač na palubní desce. Teploty v rozpáleném autě totiž mnohdy dosahují i sedmdesáti stupňů Celsia.

Anežka Vrbicová/Mik, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Auto

Důležité Události