Nedávná tragédie rodiny, která zahynula na železničním přejezdu, či úterní srážka nákladního vozidla s motorovým vlakem na Opavsku opět připomenuly nebezpečí, jež hrozí na komunikacích, které křižují železniční koleje. Skoro polovina železničních přejezdů je u nás přitom zabezpečena pouze výstražným křížem.
V úterý večer se na přejezdu bez závor u Hradce nad Moravicí na Opavsku srazil kamion s motorovým vlakem. Deset lidí utrpělo zranění.
V polovině července zemřeli čtyři lidé na přejezdu v Černožicích na Královéhradecku, poté co vlaku do cesty vjela řidička s celou rodinou.
Jen den před tím na železniční přejezd mezi Petrovicemi a Příčinou vjela dodávka, do které narazil osobní vlak jedoucí z Rakovníka. Jedna žena zemřela a šest lidí bylo zraněno.
Srážek aut s vlakem na přejezdech letos výrazně přibývá. Během prvního pololetí se na železničních přejezdech stalo 84 nehod, což je meziročně o 14 nehod více. Tedy o celou pětinu! Zemřelo při nich 5 osob.
Další nehody přibyly v červenci. A bohužel i dalších 5 mrtvých.
”Na základě analýz nehodovosti a dosavadních znalostí byly vytvořeny krátké instruktážní spoty, které se zaměřily na nejčastější rizika a předcházení krizovým situacím, případně jejich řešení, na železničních přejezdech,“ říká vedoucí oddělení Besip Tomáš Neřold. ”Videa jsou zaměřena především na cílovou skupinu profesionálních řidičů a problémy typické pro tuto skupinu, většinu případů však lze zobecnit na všechny řidiče. Například v klipu ”Odjeď pryč“ je reálná ukázka jak osobní automobil podjede závoru prakticky bez poškození,“ doplňuje Neřold.
Jak tedy řešit krizové situace na železničních přejezdech? Podívejte se na čtyři instruktážní videa k jednotlivým situacím:
Závory klamou! Po odjezdu vlaku mohou závory znovu spadnout - pozor na riziko předčasného vjezdu na přejezd:
Odjeď pryč! Jak se zachovat v případě, že vůz zůstane uzavřen mezi závorami:
Neztrácej čas! Kam hlásit překážku na přejezdu, jal dát znamení strojvedoucímu?
Není místo! Rizika na zúženém nebo krátkém přejezdu:
Už vloni nehod na přejezdech přibylo. V roce 2018 se jich stalo 388, o 26 více než rok před tím. Zemřelo při nich 19 lidí.
"Závažnost dopravních nehod na železničních přejezdech při srážkách s vlakem ve srovnání s ostatními nehodami vykazuje více než 20x vyšší hodnoty!” říká ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.
Česká republika disponuje jednou z nejhustších sítí železničních přejezdů v Evropě. Ke konci roku 2018 bylo evidováno celkem 7 858 železničních přejezdů, z nichž téměř polovina (3 884) je na účelových komunikacích.
Nejvíce nehod (70) na železničních přejezdech a také nejvíc lehce zraněných (30) bylo vloni evidováno na místních komunikacích, nejvíce mrtvých (7) a těžce zraněných (6) pak na silnicích III. třídy.
Skoro polovina (3 720) železničních přejezdů je přitom zabezpečena pouze výstražným křížem.
V roce 2018 se na těchto přejezdech odehrálo 85 srážek s vlakem, při kterých 8 lidí zemřelo, 9 osob bylo těžce zraněno a 19 bylo zraněno lehce.
Nejvíce srážek (39) a také nejvíc obětí (8) bylo vloni ve Středočeském kraji (39), naopak nejméně v nehod bylo v Karlovarském kraji (2) a v 8 krajích na přejezdech nikdo nezemřel.