Název Kamiq má původ v jazyce Inuitů. Kamik je výraz pro pohodlnou eskymáckou botku z měkké kůže a prý se dá použít i jako označení čehokoliv, co přirozeně "padne jako ulité". Vydali jsme se do francouzského Alsaska zjistit, jestli Škoda Kamiq opravdu padne jako ulitá. Podívejte se v našem videotestu.
Škoda na začátku září začíná prodávat nový model Kamiq. Crossover se zařadí po bok větších sourozenců Kodiaqa a Karoqa a Škodovka s ním vstupuje do rychle rostoucího segmentu crossoverů, čili malých městských SUV.
Jestli se Eskymáci cítí ve svých tuleních botkách pohodlně a nic je netlačí, tak je název Kamiq nejspíš na místě. “Nejvíc mě překvapilo pohodlí a ticho v kabině,” říká šéfredaktor TN.cz Vladimír Rosol, který vyrazil Kamiqa otestovat. První dojmy sbíral na silnicích a silničkách francouzského Alsaska.
Odhlučnění se opravdu povedlo. Ani během rychlejší jízdy není třeba při konverzaci v autě zvyšovat hlas nebo hučení od kol zakrývat zesíleným rádiem.
Další překvapení je prostor v kabině. Na tak malé auto, je místa vpředu i na zadních sedačkách opravdu dost. Kamiq má totiž delší rozvor náprav (2639 mm) než jeho větší brácha Kamiq, což umožnilo konstruktérům s prostorem lépe pracovat.
Místo pro posádku vzadu jde na vrub zavazadlovému prostoru, který nabídne objem čtyři sta litrů, což pro nás v praxi znamenalo místo pro velký a malý kufr a brašnu s technikou.
Když kupujete malé městské SUV, musíte nějaký ten kompromis udělat. V porovnání s přímou konkurencí si ale i tak Kamiq vede dobře, například Mazda CX-3 nabízí základních 350 litrů, Hyundai Kona 361 litrů, Ranault Captur 377 litrů, nový Peugeot 2008 prý nabídne velmi slušných 434 litrů, VW T-Cross má 385 až 455 litrů díky posuvné zadní lavici.
Kamiq překvapil i naladěním podvozku. Své přednosti ukáže zejména v městském provozu. S hlubšími kanály, výmoly a retardéry si poradí hravě, ale i v rychleji projetých zatáčkách nabídne dostatek jistoty. Na náročnější terén to však opravdu není, ani pohon všech kol v nabídce nebude.
Spíš než SUV tak sedí Kamiqu označení městský crossover. Do města se totiž podle nás hodí nejvíce. Vyšší pozice sedadel usnadní časté nastupování a vystupování, což ocení starší řidiči nebo maminky při usazování svých ratolestí do dětských sedaček.
Z pohledu designu zaujmou především přední dělené světlomety a denní svícení umístěné nad hlavními světly. Kamiq je také první model Škody, který má dynamické indikátory směru vpředu i vzadu. Celkový vzhled kombinuje dynamiku s robustností, což se prostě současným zákazníkům líbí.
V interiéru nás zas tak velké překvapení nečekalo, protože je téměř stejný jako ve Scale. Ten jsme si pochvalovali a stejně je tomu i zde. Kdo ale přesedne ze starších škodovek, překvapený jistě bude. Interiér působí hodnotným dojmem hlavně díky měkčeným materiálům. Infotainment je přehledný a budíky jsou ve skvělé grafice. Někomu by jen mohlo vadit umístění displeje, protože vyčnívá z palubní desky. Uvnitř vozu to však nepůsobí nijak špatně.
Škoda pro pohodlí znovu dělala, co mohla. Za volantem se sedí dobře, výhled je dostatečný, všechny ovladače jsou po ruce.
Novinkou je hlasový asistent Laura. Ten by měl fungovat podobně, jako asistenty známé z modelů luxusnějších značek. Stačí vyslovit "OK Laura" a vůz se vás zeptá, co potřebujete. Když například zahlásíte: "Mám hlad”, vůz vyhledá nejbližší restaurace. My jsme si však s Laurou zatím moc nerozuměli, ale snad byl hlavním důvodem jen nedostatek času na seznámení. Jinak bude muset Škodovka Lauru ještě trochu “poladit”, stejně jako novou navigaci.
No a jak Kamiq jezdí? Body sbírá za zmíněný podvozek, auto se v zatáčkách přehnaně nenaklápí, dobře se ovládá, slušně zvládlo dálnici i serpentiny alsaského venkova.
Měli jsme možnost si projet litrový tříválec o výkonu 85 kW. Do města stačí bohatě, ale k dynamičtějšímu svezení je ho třeba vytočit do vyšších otáček. Myslíme, že pro většinu řidičů bude tato cenově nejdostupnější varianta dostatečná.
Pro příznivce svižnější jízdy bychom ale doporučili sáhnout po "jednapětce" o výkonu 110 kW, která by měla být dostupná během podzimu. Litr nenabídne takovou jistotu při předjíždění a přijde nám ještě o trošičku línější než ve Scale. Kdo pak chce lehce ušetřit na pohonných hmotách, má možnost volit naftovou "jednašestku" o výkonu 85 kW.
Takže jaké byly první dojmy? Škoda Kamiq není offroad, SUV ani žádný rychlík. Je to pohodlné a na malý crossover i celkem praktické auto s dostatkem místa pro dva nebo menší rodinu na pohodové ježdění v populárním SUV střihu.