Každoročně zaviní víc než 10 tisíc nehod. Jejich vinou na českých silnicích zemře zhruba stovka lidí. Mladí řidiči. Roste počet srážek, které způsobí pod vlivem alkoholu a drog.
Vloni řidiči do 24 let zavinili 10 051 nehod. Každý rok je to podobné, na vrub šoférů jde skoro 10 % z celkového počtu srážek.
A bohužel dost často bývají tragické. V roce 2018 vinou mladých řidičů zemřelo 94 lidí. Z celkového počtu obětí nehod na českých silnicích je to 17 % Skoro každou šestou oběť tak mají na svědomí mladí a nezkušení šoféři.
Vloni zabili o 8 % víc lidí než rok před tím, dalších 397 lidí bylo jejich vinou těžce zraněno, což je meziročně dokonce o 14 % víc.
”Z analýz, které máme k dispozici, je zřejmé, že nehody zaviněné mladými řidiči vykazují každoročně přibližně dvojnásobně vyšší závažnost v porovnání se všemi evidovanými nehodami,” upozorňuje vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Pětinu všech obětí (celkem 19) vloni usmrtili mladí řidiči pod vlivem alkoholu nebo návykových látek, meziročně o 12 více!
“Mladí řidiči častěji způsobují dopravní nehody v důsledku nezkušenosti a vysoké nebo nepřiměřené rychlosti. Zejména pro mladé řidiče motocyklů je ve srovnání s ostatními věkovými skupinami častějším přispívajícím faktorem vzniku nehod nezkušenost a reakce v panice,“ doplňuje další příčiny ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV) Jindřich Frič.
Kvůli nepřiměřené rychlosti mladí řidiči v roce 2018 usmrtili 39 lidí (41 %) a těžce jich zranili 167 (42 %).
Mladí řidiči mají rychlejší reakce, ale často reagují zbrkle. “U mladší populace je v porovnání s ostatními věkovými skupinami nižší procento případů, v nichž účastník na vzniklou nehodovou situaci nereagoval. S rostoucím věkem klesá četnost řidičů, kteří na blížící se dopravní nehodu reagují. U řidičů mladších 24 let nedošlo k žádnému pokusu o odvrácení střetu se ve více než 35 % případů. U řidičů starších 24 let je absence pokusu o vyhnutí výrazně vyšší,” dodává ředitel CDV.
Nejvyšší podíl na smrtelných nehodách měli mladí řidiči v uplynulém roce v Moravskoslezském kraji (zavinili 26 % ze všech smrtelných nehod, 14 usmrcených), na nehodách s těžkým zraněním pak ve Středočeském kraji (21 %, 86 těžce zraněných).
Nejvíce usmrcených a těžce zraněných osob vinou mladých řidičů bylo evidováno v přímých úsecích, nejvyšší podíly pak v přímých úsecích po projetí zatáčky. Lokalizace závažných nehod, které zavinili mladí řidiči v roce 2018, jsou k dispozici ZDE.