Patníky (nebo také směrové sloupky, jak je označují dopravní předpisy) ohraničují okraj vozovky, ale často nesou i další informace, které jsou pro řidiče důležité. Víte, co znamená modrá barva patníků? V zimě se vám to může hodit.
Patníky u cest mají pro řidiče hned několik důležitých vzkazů. Informuji třeba o vzdálenostech, ale i případném nebezpečí, upozorňuje ÚAMK.
Kdy použít mlhovky?
První informace, kterou patníky pro řidiče mají souvisí s jejich vzdáleností. Od jednoho patníku k druhému je to běžně 50 metrů.
Norma sice připouští v závislosti na poloměru zatáček i kratší vzdálenost, nicméně ”převážně” jde skutečně o 50 metrů. A právě hranice 50 metrů napovídá šoférům, kdy je nutné zapnout mlhová světla. “Jakmile je viditelnost jen do této vzdálenosti, nastupuje povinnost použít zadní mlhovky,” vysvětlují odborníci ÚAMK a zároveň doporučují radikálně snížit rychlost v okamžiku, kdy vidíme jen na vzdálenost od jednoho směrového sloupku k druhému. Řidiči by se měli držet zásady osvědčené z praxe: Na jakou vzdálenost vidím, takovou jedu rychlostí. Takže ve chvíli, kdy je vidět jen od jednoho patníku k druhému, měla by být rychlost jen 50 km/h.
Jak ostrá je zatáčka?
Další informace je stejně zásadní: Jakmile jsou směrové sloupky více na husto, znamená to, že se poloměr zatáčky, do níž jste vjeli, zásadně mění. Bude ostřejší a tudíž je znovu na místě tomu přizpůsobit rychlost jízdy, varuje ÚAMK.
Modrá = nebezpečí!
Třetí zpráva, kterou může patník řidičům předat, je dána jeho barvou: Jestliže místo bílého odstínu bude směrový sloupek nabarven na modro, označuje to nebezpečí. Například nebezpečí možného smyku především za současného zimního počasí - v místech označených podél silnic modrými patníky se může vyskytovat například námraza.
S takovým ”modrým varováním” se nemusíme setkat jen například v zatáčkách, ale jak upozorňují odborníci ÚAMK také například na mostech, v lesních úsecích nebo v místech kde vytéká na silnici voda ze svahu.
Modré sloupky bývají umístěné i v některých úsecích na českých dálnicích, především na těch nově budovaných. Jde o mezinárodně uznávané značení používané v celé Evropské unii.
Občas bývají k vidění i červené patníky. Ty označují místo, kde na silnici ústí účelová pozemní komunikace, například polní nebo lesní cesta. I tady je třeba dbát zvýšené opatrnosti.
Specialisté ÚAMK proto doporučují: Využívejte jako řidiči těchto informací, upozorňují na nebezpečná místa, což je v daném nastupujícím zimním počasí a námrazách na vozovkách zcela na místě.