Tvrdí, že prodávají auto dovezené z Německa, jenomže ve skutečnosti vůz pochází z Rumunska, Bulharska nebo dokonce z Afriky! Na falšování původu ojetin v Česku upozorňuje společnost Cebia.
Každé páté ojeté auto dovezené do Česka pochází ve skutečnosti z jiné země, než tvrdí prodejce. Nejčastěji se jedná o země jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy. Pět procent aut s nesprávně uvedeným původem pochází dokonce z jižní Afriky, Ománu, jižní Ameriky či ze zemí Perského zálivu.
Podvodníci však kupujícím nejčastěji tvrdí, že auto bylo dovezeno z Německa, nebo že se jedná dokonce o ojetý vůz s českým původem!
Vyplynulo to z analýzy, kterou zpracovala společnost Cebia na více než 47 000 náhodně vybraných inzerovaných dovezených ojetých autech. Analýza navíc odhalila desítky předělaných aut či kradených vozů s pozměněnou identitou.
Loni bylo přitom každé druhé prodávané ojeté osobní auto dovezené ze zahraničí. V uplynulém roce se do Česka dovezlo 177 261 osobních ojetých aut. Jako země původu vozidla se přitom považuje země, pro kterou bylo vozidlo vyrobeno.
Tyto země podvodníci zapírají
Jenomže třeba Řecko, Chorvatsko, Rumunsko, Bulharsko, Estonsko, Lotyšsko či Litvu prodejci ojetých aut jako zemi původu vůbec neuvádějí. “Ačkoli se v inzerátech nenašlo ani jedno auto s původem z těchto zemí, ve skutečnosti z nich pocházelo téměř 21 % analyzovaných aut,” uvádí Cebia.
Prodávajícím pak v inzerci nejčastěji tvrdili, že se jedná o vůz dovezený z Německa (55 %) nebo dokonce o vůz s českým původem (39 %).
Důvod je jednoduchý. Právě o vozy s tuzemským původem a o vozy dovezené z Německa je totiž největší zájem, protože český či německý původ představuje pro české zákazníky pomyslnou záruku kvality.
“Zakrýváním skutečné země původu prodejci vozy nejen rychleji prodají, ale zároveň jim to umožňuje uměle navýšit kupní cenu a více na prodeji vozu vydělat. Vozidlo dovezené z Německa má na trhu vyšší hodnotu než vozidlo z Bulharska či například Chorvatska,” doplňuje mluvčí Cebie Barbora Minksová.
Kdyby u některých ojetých aut uvedl prodejce skutečnou zemi jejich původu, vozidla by byla nejspíš neprodejná, nebo by jejich cena byla výrazně nižší než inzerovaná.
Z Afriky i Tchaj-wanu
Platí to především o vozech ze zemí jižní a střední Ameriky, Mexika, Ománu, Tchaj-wanu, zemí Perského zálivu, Tuniska, jižní Afriky, Ukrajiny, Ruska či Běloruska. Právě z těchto částí světa pocházelo 5 % analyzovaných ojetých aut s nesprávně uvedeným původem v inzerci. Prodejci u nich nejčastěji deklarovali český (46 %) či německý původ (38 %).
Mezi vozy s nesprávně uvedeným původem se však vyskytují i falešné země původu jako je Itálie, Rakousko a další, zejména evropské země. “Kupující by tak měli být obezřetní nejen u ojetých aut dovezených z Německa. Analýza navíc prokázala, že i deklarovaný český původ nemusí být skutečný a opatrnost je tedy na místě i v tomto případě,” dodává Cebia, která je lídrem trhu v prověřování původu a historie vozidel.
Výsledky analýzy 47 040 dovezených ojetých osobních vozidel z inzerce:
21 % vozidel mělo uvedený falešný původ.
95 % z nich pocházelo z těchto zemí: Řecko, Chorvatsko, Rumunsko, Bulharsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva.
Falešný deklarovaný původ: ČR 39 %, Německo 55 %, Rakousko 4 %, ostatní 2 %
5 % z nich pocházelo z těchto zemí či částí světa: Chile, Curacao, Jižní Amerika, Jižní Afrika, Mexiko, Omán, Rusko, Turecko, Tchaj-wan, Tunisko, země Perského zálivu, Bělorusko, Ukrajina.
Falešný deklarovaný původ u těchto vozidel: ČR 46 %, Německo 38 %, Itálie 5 %, Rakousko 4 %, ostatní 7 %
Jak poznat pravý původ?
To, že auto nepochází z Česka, se dá v řadě případů zjistit pečlivým prozkoumáním velkého technického průkazu. Pokud je rozdílné datum první registrace a datum první registrace v ČR, znamená to, že vůz byl dovezen ze zahraničí, což je v technickém průkazu malou poznámkou uvedené i v kolonce další záznamy.
Rozepsáni jsou v technickém průkazu jen čeští vlastníci, což pro laika může být matoucí. U některých dovezených aut je bohužel v technickém průkazu chybně uvedené stejné datum první registrace a první registrace v ČR, navíc duplikáty velkého technického průkazu ve většině případů neobsahují kolonku další záznamy.
“Zdaleka ne vždy lze tedy falešný český původ touto cestou odhalit. Navíc i když zákazník podle technického průkazu zjistí, že vozidlo bylo dovezeno například z Německa, nemá ještě vyhráno, protože značná část aut, která mají deklarovaný původ v Česku, byla do Česka dovezena přes více zemí, nikoli přímo ze skutečné země původu,” popisuje Minksová.
Dovozce může auto například v Německu účelově zaregistrovat byť jen na jediný den, pořídit si v Německu převozní doklady a úřadům v Česku deklarovat dovoz z této země, čímž je německý původ deklarovaný i v technickém průkazu.
K účelovým registracím dochází také v případě uvádění falešného německého či jiného než skutečného původu vozidla v inzerci. Zákazník pak může skutečnou zemi původu odhalit jen například prostřednictvím speciálních placených služeb, kdy experti zjistí původ a pohyb vozidla za celou dobu jeho provozu, nebo pro kterou zemi bylo prověřované vozidlo vyrobené.
Desítky aut s pozměněnou identitou
Díky rozsáhlé analýze Cebia odhalila také 68 pravděpodobně předělaných či kradených vozidel s pozměněnou identitou. Některá auta byla dokonce vyrobená s pravostranným řízením, inzerována však byla s levostranným řízením ((z Austrálie, Japonska, Velké Británie a Irska).
Navíc u 90 % z nich mělo vozidlo na fotografiích v inzerci jinou barvu než uvádí výrobce. Z toho všeho je zřejmé, že se nejedná o původní vozidla, ale o vozidla, u nichž bylo použito VIN jiného auta. “Čímž pravděpodobně kradenému vozidlu či vozidlu po totální havárii byla dána identita jiného vozidla, aby se tím při prodeji zakrylo odcizení právoplatnému majiteli či totální havárie. Novým majitelům hrozí v případě, že vozidlo bylo kradené, jeho zabavení bez finanční náhrady, nebo provozování vozidla, které neodpovídá bezpečnostním požadavkům a u kterého lze očekávat neplánované výdaje spojené s opravami a údržbou,” vysvětlují experti Cebie.
Aut s pozměněnou identitou nebo předělaných z více vozů je na trhu ve skutečnosti mnohem více, odhalit je lze však zejména fyzickou kontrolou původnosti identifikátorů vozidla a jeho dalších částí.