Letos to bylo 56 miliard korun, příští rok to bude ještě o minimálně pět miliard víc. Tolik potřebuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na rekonstrukce a výstavbu nových dálničních úseků a silnic prvních tříd. Dálnice D1 prý bude v plném provozu příští rok nejpozději v listopadu.
Je to neustálý boj. Cestáři si stěžují na neohleduplné řidiče, ti zase nemohou vystát neustálé objížďky, zúžené pruhy a cedule s nápisem Musíme to opravit. "Letos jsme dostali 56 miliard, příští rok potřebujeme nejméně 61 miliard," uvedl ředitel ŘSD Radek Mátl.
ŘSD staví 44 nových dálničních úseků v celkové délce přibližně 254 kilometrů a opravuje 135 míst. To je podle ředitele maximální možné zatížení pro řidičovu trpělivost. "Všichni vidíme, že republika je rozkopaná, když to řeknu lidově. Už se nedá v klidu republikou projet," dodal Mátl.
Největším projektem, který denně na vlastní kůži zažívají tisíce motoristů, je rekonstrukce dálnice D1. Kompletně je předěláváno 70 kilometrů za 20 miliard. Ředitelství silnic a dálnic slibuje, že nejpozději příští rok v listopadu tudy projedeme bez omezení.
Na dálnici D3 se staví 20kilometrový obchvat Českých Budějovic. Vzniká nových 22 kilometrů D11 od Hradce Králové a staví se i D35 mezi Časy a Opatovicemi nad Labem. Jenže ne všechno jde a šlo podle plánu, někde stavbu blokují ekologické organizace, jinde opravy zastavilo počasí, nebo se plán neplnil kvůli pandemii koronaviru. A to pak řidiče rozpálí doběla.
Cestáři ovšem musí počítat i se zimní přestávkou. Od listopadu do února se prý nedá stavět. Kdyby někdo nyní mávl kouzelným proutkem a všechny plánované projekty by byly okamžitě hotové, česká dálniční síť by měla 2127 kilometrů.