Nehody

Chování řidičů po nehodách je často nebezpečnější než samotný střet!

Chování řidičů po nehodách je často nebezpečnější než samotný střet!
Zdroj: TV Nova

Zima s sebou tradičně přináší řadu komplikací na silnicích. V posledních dnech kvůli sněžení a námraze opět výrazně přibylo nehod. A bohužel i těch tragických. Řidiči by měli přizpůsobit jízdu aktuálním podmínkám a také by si měli připomenout, jak se chovat po nehodě. Po střetu jsou totiž mnozí v šoku, jednají zbrkle a bez rozmyšlení. Takové chování pak může způsobit takzvané sekundární nehody, jejichž následky mohou být mnohem fatálnější než pomuchlané plechy.

Každý rok se na českých silnicích stane více než tisíc sekundárních nehod. Ročně při těchto nehodách zemře v průměru 23 lidí a dalších 80 je těžce zraněno. Většinou zcela zbytečně. Na vině bývá nepozornost řidičů, ale také fakt, že motoristé neví, jak mají při nehodě správně postupovat.

"Mnoho řidičů stále neví, jak správně postupovat při nehodě a poruše auta. A to často vede k fatálním následkům," varuje Jan Matoušek, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů (ČKP).

Při prvotním střetu se často "jen" zmuchlají plechy, jenže mnozí šoféři i jejich spolujezdci pak bývají v šoku. Nedodrží základní pravidla, zmatkují, chovají se nevyzpytatelně. A i z méně závažného střetu se najednou může stát tragédie.

Související obsah

"Nehody s fatálními následky nemusí vzniknout jen chybou či nepozorností v silničním provozu, ale často bohužel také kvůli nedodržení bezpečnostních postupů při nehodách nebo během dění v jejich blízkosti. Po nehodě jsou účastníci silničního provozu v šoku či afektu, jednají zbrkle, bez rozmyšlení. To pak může přivodit sekundární nehody, které mohou být daleko fatálnější,“ říká Tomáš Neřold z Besipu.

Sekundární nehody jsou ty, které nastanou až v důsledku jiné havárie v jejím bezprostředním okolí. Typicky jde o srážku s odstaveným nebo poškozeným vozidlem, ale také hromadné bouračky. Jejich příčinou jsou většinou zbytečné chyby řidičů, kteří se nevěnují řízení, nebo neznají správný postup při řešení problémových situací u vlastního vozu. Časté jsou například nehody, které způsobí řidiči sledující nehodu v protijedoucím pruhu. Nejčastěji je na vině nedostatečná znalost bezpečnostních postupů u účastníků silničního provozu.

Správně označit místo nehody a dodržovat základní pravidla je obzvlášť důležité v zimních podmínkách, kdy často bývá snížená viditelnost a rychlé reakce ostatních řidičů může komplikovat náledí na silnicích.

I proto Česká kancelář pojistitelů ve spolupráci s policií a Besipem pokračuje v kampani, jejímž cílem je zvýšit povědomí o zbytečných sekundárních nehodách a připomenout všem řidičům čtyři základní kroky, které je potřeba dodržet, aby předešli zbytečným nehodám.

Kampaň vychází nejen z údajů týkajících se sekundárních autonehod, ale také z výsledků průzkumu veřejného mínění. Z něj vyplývá, že znalost správného postupu při dopravní nehodě je stále nízká, pohybuje se jen okolo 23 %, přestože až 77 % řidičů tvrdí, že ví, jak správně postupovat v případě autonehody. Většina dotazovaných se ale také domnívá, že právě znalost správného postupu dokáže zabránit sekundárním nehodám.

Související obsah

Z průzkumu chování řidičů také vychází, že jen 32 % řidičů si jako první krok obleče reflexní vestu, 44 % neví, do jaké vzdálenosti umístit trojúhelník a 35 % řidičů by místo odstupu od vozu, za svodidla zůstalo na silnici, aby upozornili projíždějící auta.

Jaké jsou čtyři základní kroky, které je potřeba dodržet, abyste předešli zbytečným nehodám?

1. Oblékněte si reflexní vestu



Porouchalo se vám auto nebo jste účastníky nehody? Než začnete cokoli dělat, vždy si nejprve oblékněte reflexní vestu. Teprve potom opusťte vozidlo. Při pohybu na vozovce přitom dbejte zvýšené opatrnosti.



2. Umístěte výstražný trojúhelník



Výstražný trojúhelník umístěte nejméně 50 metrů za vozidlo, na dálnici pak alespoň do vzdálenosti 100 metrů. Ujistěte se, že není nikdo zraněný. Pokud je někdo z účastníků nehody zraněný, volejte neprodleně 155 a postupujte podle pokynů.


3. Opusťte vozovku

Celá posádka vozu musí co nejrychleji opustit vozovku alespoň do vzdálenosti 5 metrů od místa nehody, nejlépe až za svodidla. Osobní věci ponechte ve vozidle! Manipulace s osobními věcmi výrazně zvyšuje riziko zranění. Za toto nebezpečí kabelka nebo peněženka nestojí.


4. Volejte linku pomoci řidičům 1224

Linka pomoci řidičům zajistí, že motorista dostane od smluvní asistenční společnosti své pojišťovny asistenci nebo odtah v rozsahu, který má sjednaný ve svém pojištění bez nutnosti znát konkrétní asistenční linku. Na provozu linky se podílejí všechny pojišťovny poskytující pojištění vozidel a k němu příslušné asistenční služby pro motoristy na celém území České republiky. Číslo na linku pomoci řidičům je 1224.

Správný postup řidičům připomíná karta, kterou na začátku října obdržely téměř 2 miliony domácností. Dostaly ji také všechny české autoškoly. Kartu řidiče si můžete stáhnout i na webu Linky pomoci řidičům 1224.cz.

Karta řidiče:

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Nehody

Důležité Události