Označení pneumatik prodávaných v EU se od letošního května změní. Mění se i klasifikace pneumatik podle brzdění, valivého odporu a emisních hladin hluku. A přibudou nové piktogramy pro jednotlivé typy zimních pneumatik. Nové štítky budou povinné i pro prodejce na internetu.
Letos v květnu EU uvede do praxe nové štítky pneumatik, které mají poskytnout spotřebitelům více informací o vybraných vlastnostech. "Nové jednotné značení má spotřebitelům usnadnit výběr bezpečnější a tišší pneumatiky s nižší spotřebou paliva," vysvětluje změnu EU.
Označení má být viditelnější a srozumitelnější než to současné, má být na první pohled patrné, jak je daná pneumatika úsporná, jak je hlučná a jaká je její přilnavost na mokrém povrchu.
Úspornost a chování na mokru
Nová norma totiž mění klasifikaci pneumatik do jednotlivých tříd podle úspornosti a chování na mokru. Sníží se počet jednotlivých kategorií - z hodnocení vypadávají nejhorší kategorie F a G, takže nejméně úsporné pneumatiky se budou muset nacpat do třídy E. A nižší je i počet kategorií, které rozdělují pneumatiky podle jejich účinnost při brzdění na mokru.
Starý a nový štítek - změna v počtu tříd:
Současně platí, že se omezí maximální povolené hodnoty valivého odporu a brzdné dráhy na mokrém povrchu. "Třídy A až C zůstávají beze změny. Pneumatiky C1 určené pro osobní auta, resp. C2 určené pro dodávky, které byly dosud v třídě E podle valivého odporu a přilnavosti za mokra, budou nyní zařazeny do třídy D, která se dosud nepoužívala. Pneumatiky, dosud patřící do tříd F a G, se zařadí do třídy E. Tím se štítek stane přehlednějším a srozumitelnějším," popisuje výrobce pneumatik Continental.
Plán na snížení počtu kategorií ale už vloni vyvolal i kritiku, například rakouský autoklub ÖAMTC upozornil, že takový krok "smaže rozdíly mezi nejhoršími pneumatikami. Nejhorší modely se tak mohou zákazníkům zdát lepší než v současnosti."
Volba pneumatik s nižším valivým odporem u spotřebitelů a komerčních provozovatelů může vést k zásadním úsporám palivových nákladů a také k nižším emisím. Informace o přilnavosti na mokré vozovce mají zase přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu.
Hlučnost
Hlučnost pneumatiky se bude na nových štítcích dál uvádět v decibelech, ale doplní je písmena A, B nebo C.
Starý a nový štítek - jaké informace na něm najdete:
Nové piktogramy
Další změna se týká pneumatik pro osobní vozidla (třída C1), u nichž se mohou vyskytnout dva nové piktogramy, které potvrzují splnění norem pro přilnavost na sněhu a ledu (symboly horského štítu s vločkou nebo rampouchy).
První z nich informuje o záběru pneumatiky na sněhovém povrchu a v některých zemích EU je již toto označení u zimních pneumatik povinné. Druhý piktogram je určen především pro skandinávské země a definuje záběr pneumatik na ledovém povrchu. Toto označení by měly mít především pneumatiky s měkkou směsí, které se ve střední Evropě nepoužívají.
Ani to se expertům rakouského autoklubu moc nelíbilo - změny podle nich nejsou dostatečné, protože základní informace o pneumatikách zůstávají stejné a nové piktogramy toho podle nich moc nenapoví. Informaci o vlastnostech na sněhu už nyní jasně ukazuje symbol vločky vyražený přímo na bočnici zimních pneumatik a informace o trakci na ledu je pro většinu Evropy téměř nepodstatná.
Od května 2021 musí být informace na štítku v EU dostupné i na pneumatikách určených pro těžká užitková vozidla (třída C3).
Další informace z z QR kódu
Motoristé také získají přístup k doplňujícím informacím o konkrétní pneumatice v databázi EU po načtení QR kódu, který bude v pravém horním rohu každého štítku.
QR kód odkazuje na databázi EPREL (European Product Registry for Energy Labelling = Evropská databáze výrobků s energetickým označením), obsahující produktové listy výrobků. "Ty uvádějí všechny hodnoty označující konkrétní pneumatiku, jakož i začátek a konec výroby daného modelu. Informační listy výrobků zadává do databáze EPREL výrobce pneumatik jednotlivě a podobně jako v minulosti jejich zařazení do tříd také zajišťuje příslušný výrobce," vysvětluje Continental.