Ford Mustang

Volant Mustangu desítky let skrývá tajemství. Co Ford ukryl pod divokým koněm?

Volant Mustangu desítky let skrývá tajemství. Co Ford ukryl pod divokým koněm?
Zdroj: Profimedia

Legendární Ford Mustang se vyrábí od jara 1964. Za pár dní, 17. dubna uplyne 57 let od chvíle, kdy byl tento nádherný sporťák v New Yorku poprvé představen veřejnosti. Stal se inspirací pro další ikonické "pony cars", kupé s dlouhou přídí a krátkou zádí. V roce 2015, tedy padesát let po první verzi se představila zatím poslední šestá generace Mustangu. Ta první celou tu dobu skrývá malé tajemství.

Ford při výrobě prvních mustangů podle všeho trošku šetřil… Není žádné tajemství, že legendární kupé vychází z modelu Ford Falcon, což byl sedan trochu připomínající starou sovětskou Volhu (ta se ostatně v USA hodně inspirovala).

Falcon měl samonosnou karoserii velikosti odpovídající přibližně druhé generaci Škody Octavie, vzhledem k tehdejší produkci obřích korábů to pro Američany bylo malé auto, které se velmi dobře prodávalo.

 

Následovala trochu ostřejší úprava Falcon Sprint. A Ford Motor Company se rozhodla pro ještě odvážnější krok - Falcon Sprint se stal základem pro úpravu existujících prototypů kupé a díky tomu vyjela první generace slavného Mustangu, který okouzlil celý svět. Na začátku roku 1965 byl mírně upraven a tak jsou první modely často označovány i letopočtem 1964 1/2. (1964.5)

Zdroj: Profimedia

Při úspěšném tahu ve Fordu z Falcona využili nejen podvozek, sdílelo se, co se dalo. A automobilka evidentně ušetřila i na volantech - první Mustangy dostaly volanty vyráběné pro Falcona, ve fabrice jim jen překryli původní znak divokým koněm. Dokládají to příspěvky sběratelů, kteří na vozech z poloviny 60. let sundali středové tlačítko klaksonu - pod ikonickým mustangem se skrývá emblém se zkříženými startovními praporky a nápisem Falcon Sprint.

Na poslední objev tohoto tajemství upozorňuje americký motoristický portál Jalopnik. Majitel Mustangu z roku 1964 ho doložil snímky na sociálních sítích. Mustang na volantu se mu zdál nakřivo, chtěl ho srovnat a hle:

Není to poprvé. Stejný objev potvrzují majitelé mustangů z roku 1965 i 1966, což dokazuje, že Ford úspornou krycí techniku používal u první generace modelu Mustang několik let.

Zdroj: Profimedia

Tahle úsporná metoda překrývání se využívá dodnes. Není to zas tak dlouho, co nám někteří majitelé seatů i škodovek ukázali, co se skrývá pod logy automobilek na koncernových motorech TSI:

Související obsah

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události