"To je snad šlapací, ne?" diví se autor jednoho z komentářů pod fotkou zvláštního autíčka, které se prohání centrem Prahy. Mezi různými napodobeninami veteránů, elektrickými koloběžkami a koňskými povozy přibyla v metropoli další atrakce. A řidičům běžných aut se moc nelíbí. Tahlke autíčka přitom umí i 90 km/h.
Skupinka nízkých jednomístných autíček se prohání po silnici v centru Prahy. Za volanty sedí rozesmátí lidé v helmách. Řidiči v běžných autech s nimi radost ale moc nesdílí. "To nám tady chybělo. Už takhle provoz neustále brzdí kočáry, koloběžkáři a cyklisti. Teď ještě tohle," zlobí se jeden z řidičů. "Další turistická atrakce, jako by nestačily odporné ‘repliky‘ historických aut," přidává se další kritik, kterému spíš vadí podivný design autíček.
Jsou to mini hot rody, tedy zmenšeniny v Americe populárních upravených aut s obřími motory, které jsou určené k závodům na rovných tratích.
Ty pražské jsou určené k projíždění po městě. Firma Hot Rod Prague projížďku nabízí jako zážitek, který přeprodávají další portály jako Slevomat.cz nebo Firmanazazitky.cz.
Za půl hodiny zaplatíte po slevě 800 korun, za hodinu přes 1 500 korun. Hlavní sezóna má být od března do konce září, ale skupinky v nízkých kárách jsou v Praze k vidění i v listopadu. Do deště, nebo dokonce sněhu však autíčka vhodná nejsou.
Některým řidičům vadí, že zážitkové jízdy brzdí už tak hustý pražský provoz. Jiní se podivují, že takové vozítko může vůbec na silnici.
Mini hot rody se vyrábí v Německu, pohání je jednoválcový čtyřtaktní motor s objemem 170 ccm a výkonem 10 kW (přes 13 koní). Energii přenáší na zadní nápravu bezstupňová převodovka. Vozítko to není úplně pomalé, maximálku má na 88 km/h, takže padesátku by mělo v pohodě zvládat.
Sedadlo je jen 35 cm nad zemí a autíčka nemají odpružení. Kvůli své velikosti jsou registrována jako těžké čtyřkolky (kategorie L7e) a nemají ani obvyklá bezpečnostní opatření, jako je ABS, bezpečnostní pás nebo airbag.
"Vozidla nejsou srovnatelná s běžnými osobními automobily v provozu a jejich chování při řízení, takže i zkušení řidiči se musí seznámit s ovládáním a chováním… Vozidlo má automatické a přímé řízení (malé pohyby volantu vedou k velkým změnám směru). Na rozdíl od osobních automobilů lze brzdu ovládat levou nohou… Řidiči jsou povinni se před jízdou seznámit s provozem vozidla a jeho zvláštnostmi. To platí zejména pro chování při řízení a brzdění," doplňuje provozovatel.
Před jízdou každý absolvuje krátkou instruktáž a skupinku, kterou tvoří maximálně pět vozítek, by měl vždy doprovázet instruktor ve vlastním autíčku.
Minimální věk řidičů je 18 let, minimální výška 155 cm a maximální váha 120 kg. K zážitkové jízdě je potřeba platné řidičské oprávnění skupiny B a také motorkářská přilba, která se dá půjčit. Provozovatel dodává, že alkohol za volantem netoleruje: "Řidičské schopnosti nesmí být ovlivněny léky, drogami, alkoholem ani žádným jiným způsobem. Půjčovna nebo její zaměstnanci mohou zakázat cestu nebo její pokračování, pokud o tom mají důvodné pochybnosti."
Během cesty je zakázáno telefonovat nebo fotit, řidič je odpovědný za to, že splňuje zákonné požadavky pro řízení motorových vozidel, a nese odpovědnost za veškeré důsledky i za případné škody, které způsobí.