Na korunovaci ji v roce 1953 vezli kočárem, ale ona by možná radši jela autem. A dost možná by ho chtěla i sama řídit. Zesnulá britská panovnice Alžběta II. totiž byla náruživou řidičkou, ačkoliv nikdy neabsolvovala autoškolu a samozřejmě měla vždy k dispozici osobního řidiče.
Snímky, jak maličká britská královna sedí za volantem velkého Land Roveru, zná asi každý. Land Rover je ikonická britská značka, která je s královskou rodinou spojená.
Ten vztah sahá až do roku 1948, kdy podle portálu Coventry Life automobilka darovala otci královny Alžběty II., králi Jiřímu VI., 100. vyrobené auto. V roce 1951 dokonce Jiří VI. udělil Land Roveru královský dekret, čímž se může chlubit už jen další tradiční britský výrobce Jaguar.
Alžběta II. vztah k landroverům ještě prohloubila, údajně těchto aut v průběhu let vlastnila 30 a velmi ráda je i sama řídila na panstvích Balmoral, Sandringham či Windsor.
Upravený vůz z roku 1953 byl i jejím prvním autem určeným pro oficiální akce. Do královniny flotily později přibyly i další kousky od těch staromódních až po moderní Defender. Jejím nejoblíbenějším prý byl naftový Defender 110 z roku 2002 upravený jen pro ni.
Mezi oficiálními vozy pak byly luxusní verze Range Rover Landaulet s dlouhým rozvorem a otevřenou plošinou vzadu, ze které mohla královna zdravit poddané. Jak píše motoristický portál Car And Driver, v roce 2015 dostala i hybridní verzi s elektromotorem i třílitrovým turbodieselem, který hnalo 340 koní.
Královna se samozřejmě nechávala vozit v luxusu, ale velmi ráda se sama za volantem proháněla britským venkovem. A dost ráda usazovala své vzácné návštěvy na místo spolujezdce. V roce 1998 si takhle "vychutnala" tehdejšího saúdskoarabského korunního prince a budoucího krále Abdalláha bin Abdulazíze.
Ten se při návštěvě skotského panství Balmoral nechal nalákat na vyhlídkovou jízdu po okolí, jenže rozhodně nečekal, že za volant usedne sama královna. Extrémně konzervativní Saúdská Arábie navíc zakazovala řízení ženám, takže princi spadla brada hned dvakrát.
"Před hradem byly postaveny královské landrovery. Korunní princ podle pokynů vylezl na přední sedadlo Land Roveru a tlumočníka usadil na sedadlo vzadu. K jeho překvapení se královna vyšplhala na sedadlo řidiče, zapnula zapalování a vyjela," vzpomínal někdejší vysoký britský diplomat Sir Sherard Cowper-Coles, který historku popsal ve své knize.
Podle portálu Vox se prý saúdskoarabský princ dokonce třásl. "Jeho nervozita vzrůstala, když královna zrychlovala Land Rover po úzkých skotských silnicích a u toho neustále mluvila. Korunní princ pak prostřednictvím svého tlumočníka prosil královnu, aby zpomalila a soustředila se na cestu před nimi," dodal Sir Sherard Cowper-Coles.
I bývalý britský premiér David Cameron byl podle jeho autobiografie poněkud vyděšen královninou "krkolomnou rychlostí" při jedné ze společných vyjížděk.
Královna přitom nikdy nemusela složit zkoušku v autoškole. Řídit se naučila už v 18 letech, když ke konci druhé světové války sloužila v ženském pomocnému sboru, cvičila za volantem armádních sanitek a těžkopádných vojenských náklaďáků Bedford a oslnila i jako jejich mechanička.
Ještě jako budoucí dědička trůnu ukázala, že se nebojí "ušpinit si ruce" a vysloužila si i přezdívku "princezna – automechanička".
Když se pak stala hlavou královské rodiny, zdědila i královskou výsadu – pravomoci, které má pouze panovník. Ty ji opravňovaly řídit bez řidičského průkazu a Alžběta tak byla jedinou osobou ve Spojeném království, která to měla oficiálně povoleno. Nikdy tak nemusela skládat skutečnou řidičskou zkoušku, podotýká britský deník Express. Auto panovníka navíc nepotřebuje ani poznávací značky.
Kromě landroverů samozřejmě královská rodina využívala i luxusnější vozidla a limuzíny. Po válce dostala Alžběta od královského letectva jako svatební dar Daimler DE27. A později často vozila své děti Charlese a Annu po okolí Windsoru v "císařovně" Daimler Regency.
Daimlery tehdy královská rodina preferovala – celkem měla ve flotile v Buckinghamském paláci 80 exemplářů větších i menších limuzín této značky. Teprve po daňovém skandálu šéfa Daimleru se nenápadně začala přesouvat k Rolls-Royce.
Prvním byl Phantom IV, následovalo třítunové monstrum Phantom V, které s královnou objelo svět a mělo vlastní garáž i na palubě královské jachty Britannia. V aktivní službě bylo od roku 1961 až do roku 2002. Co se limuzín týče, byla Alžběta věrná značce Rolls-Royce téměř 50 let.
Kromě terénních a slavnostních vozů ale královna využívala i civilní auta. "Doma" na venkovském sídle Sandringham jezdila v kombi Vauxhall Cresta, v Norfolku zase stále parkuje starý upravený Ford Zephyr MkII, jako dar dostala i světle modrý Renault Dauphine. Ve Windsoru a jeho okolí královna pak využívala rovery, ať už to byl třílitrový model P5, nebo její o něco silnější oblíbený sedan P5B.
Když se holding British Leyland rozpadl a rovery přestal vyrábět, přešla královna ke značce Jaguar, které tehdy patřil i Daimler. V dalším oblíbeném autě, sedanu Daimler Double Six Series III, měla místo zadní sedačky velký polštář pro milované psy corgi.
V roce 2014 královna otevírala novou továrnu na motory Jaguar ve Wolverhamptonu a ještě na začátku letošního roku byla spatřena ve Windsoru v elegantním zeleném kombi Jaguar X-Type se svou typickou řidičskou výbavou – šátkem uvázaným pod bradou.
V poslední době už ale byla Alžběta II. mnohem více jen pasažérkou a nejčastěji se vozila ve státní limuzíně Bentley.
Svou poslední cestu královna absolvuje v neděli, kdy se rozjede operace Unicorn, během které bude její tělo přepraveno autem ze skotského hradu Balmoral do Edinburghu a v úterý pak nejspíš letecky do Londýna, kde se následně bude konat její pohřeb.