Zaznamenat to musel už asi každý řidič, české silnice jsou plné děr. Je to mimo jiné důsledek proměnlivého počasí, kdy se často střídají mrazy, deště a teploty nad nulou. Auta a hlavně jejich podvozky a tlumiče trpí. V některých případech ale mají majitelé vozidel nárok na uhrazení škod.
Řidiči v těchto dnech při jízdě začínají hrát tradiční hru – vyhni se výmolu. Často ovšem prohrávají. Silnice po celém Česku jsou plné děr.
Na mnoha místech jde o pneumatiky a podvozky aut. "Za poslední týden, co jsem měl na servise, tak lidi jezdí s defekty pneumatik, poškozeními ráfku, zavěšením naprav," vyjmenoval jihlavský automechanik Lukáš Berka.
Někde se snaží silnice narychlo opravovat, jenomže látání pomůže jen na chvíli. Počasí těmto provizorním opravám nepřeje.
"Bohužel kvůli rozmarům počasí, kdy teploty jsou jeden den nad nulou a druhý den pod nulou, tak ty opravy vydrží několik hodin," konstatoval Martin Málek, mluvčí Služeb města Jihlavy.
Pokud si už řidiči ve výmolech poškodí vozidlo, je zásadní, jestli je místo označeno značkou Nerovnost vozovky. Pokud ano – vymáhat škodu po majiteli silnice je prakticky zbytečné. V opačném případě šance je.
"Když to je označené, tak musí řidič věnovat pozornost stavu a povaze silnice. Pokud je silnice neoznačená a jsou tam nějaké výmoly, tak město je pojištěné a je to jako jakákoliv jiná havárie," vysvětlil mluvčí města Jihlava Radovan Daněk.
Důležité je přitom přímo na místě vše nafotit a doložit, kde a jak se vám při jízdě po děravé silnici auto poškodilo.
Řidiče trápí nekonečné uzavírky. Opravy se často protahují o měsíce: