Singer 911 je reinkarnací klasického Porsche 911, generace 964. Podle mnohých je tohle auto samo o sobě výjímečné, ale v provedení Singer se to posunuje na hranici absolutní dokonalosti.
Rob Dickinson by byl úplně normální britský muzikant, který zkouší štěstí v Americe. A vy byste ho nejspíš nikdy neznali, ani tu jeho kapelu Catherine Wheel, ve které zpíval a hrál na kytaru. Jenže Rob Dickinson vystudoval automobilový design a pro auta měl celý svůj život slabost. A teď žije svůj sen - v Kalifornii má firmu kde přestavují staré Porsche 911 generace 964. A jeho auta znají lidé po celém světě, všichni je milují a i ti, kteří si jinak mohou koupit kdykoliv cokoliv, se tady řadí do fronty a čekají až na ně přijde řada. Singer 911 je něco jako automobilové nebe.
STAŇTE SE NAŠÍM FANOUŠKEM NA FACEBOOKU
Padesátiletý Dickinson postavil už pětatřicet aut jmeném Singer. Pojmenovat auto jako „Zpěvák“ je trochu úchylné, ale on tvrdí, že auta a muzika jsou pro něj dvě nejdůležitější věci v životě a že zvuk vzduchem chlazeného šestiválcového boxeru je ta nejlepší melodie vůbec. A proč si vybral zrovna 964, tedy Porsche 911 vráběné v letech 1989 až 1994? Ztělesňují pro něj to nejlepší ze vzduchem chlazených Porsche. Jsou klasické svými tvary i projevem a přitom v klíčových ohledech jako brzdy, zavěšení a řízení jsou zároveň moderní. Má recht, vždyť 964 bylo první civilní 911, kdy zmizely prehistorické torzky a nahradilo je modení pérování, zároveň má ale klasická zadní vlečená ramena, což v kombinaci s motorem uloženým vzadu propůjčuje 911 nezaměnitelný charakter.
Singer je pro většinou automobilových fanoušků ztělesněním dokonalosti a je to dané tím, že Dickinson bere ze starých 911 to nejlepší a přidává to nejmodernější. Staví ta auta tak že dají vzpomenout na sedmdesátát a osmdesátá léta kdy Porsche vyhrálo každý závod kam přivezlo svoje auta, ale přitom to nejsou závodní speciály, ale propracované kousky, které se bez problémů dají používat denně. Dickinson říká, jen první dvě auta byl problém prodat, ale teď že musí zákazníky odmítat, případně je zařadit na seznam. Což je docela zajímavé, když uvážíme, že ten nejobyčejnější Singer stojí 390 tisíc dolarů. Plus auto, samozřejmě.
Doporučujeme: Clio RS Trophy na okruhu v Mostě
V jeho dílně se všechno dělá ručně a jeho pětatřicet zaměstatnců se rozhodně nefláká. S motory jim pomáhají specialisté z Cosworthu a s karbonovými díly karoserie chlapíci z firmy Aria Group, dohromady má Singer 150 dodavatelů v podstatě z celého světa. Spousta lidí co tady pracuje měla dřív svoje vlastní firmy nebo působila úspěšně v závodních týmech, někteří nestojí o pozornost a Dickinson si je chrání, protože jsou třeba smluvně vázáni i ještě někde jinde. Třeba technický ředitel firmy Chris Walrod byl sedmnáct let u výrobce závodních motorů Swift Engineering, poslední dva roky pak dělal souběžně na několika projektech, včetně Singeru. No a tihle pánové rozeberou každou 964 co se jim dostane pod ruku do posledního šroubku. Všechny díly podrobí kontrole a následné renovaci. Šasi se vybrousí a pak se rozšiřuje a vyztuží, jednotlivé díly karoserie včetně střechy a blatníků jsou pak z karbonu. Podvozkové kompomenty se upravují, nastavitelné tlumiče dodává KW nebo Ohlins,brzdy se dávají větší, motory jsou silnější, uložení pevnější, výfuk je z titanu… Singer má dokonce vlastní 17palcové ráfky co vypadají jako klasické Fuchsy, ale jsou ještě lehčí a obouvají výlučně lepivé Micheliny Sport PS2.
Motor je pořád vzduchem chlazený šestiválcový boxer, ale dělá se hned ve třech provedeních. 3,6 l má 280 koní, 3,8 l má 350 koní a z atmosférických čtyř litrů objemu vydolují 390 koní, což zavání černou magií. Ale jen do té doby, než se dozvíte, že třeba sání je modifikovanou verzí z 997 GT3 a že maximální otáčky končí číslovkou 7500. Převodovka pak pochází z modernější generace 993, ale i ona prochází úpravou, mění se i stálý převod… Singer má dokonce vlastní kabelové svazky. Ale přesné detaily si Dickinson střeží jako oko v hlavě a nikdo se mu nemůže divit. Ostatně při pohledu na celé auto vám musí být jasné, s jakou pečlivostí a láskou se tady pracuje, a že jde o ryze zakázkový projekt, kde se myslí na každý detail. Jen o interiéru by se dal napsat román, ale my se spojíme pouze s tím, že čalounění je z látky tkané na zakázku, a že klasický interiér skrývá veškeré vymoženosti moderní doby jako je třeba navigace, USB připojení, bluetooth a další. Veškeré ovladače a páčky jsou nové, naprosto dokonalé, titěrná umělecká díla. Kůží pozažená palůubní deska má naprosto přesné pravoúhlé výřezy pro rádio Becker. A když chcete vylézt ven, tak místo kličky zatáhnete za kožené poutku - připomínka závodních Porsche. A pak se dozvíte, že ten mechanismus má asi třicet úplně nových, od začátku vyvinutých součástek. Taky jste právě pozdvihli obočí?
Doporučujeme: Český Caterham R500 na nejnáročnějším okruhu na světě
Víte, doteď nevím jak Rob Dickinson zpívá a je mi to úplně jedno. Ale znám každé jeho auto a když jsem Singer viděl v LA na vlastní oči, podlomila se mi z té krásy kolena. Porsche vám však 911 dokáže za tučný obnos zrenovovat, ale tady vám z ní udělají jiné, lepší auto. Nepřál bych si nic jiného, než aby moje 964 skončila právě u Singeru, ale nejsem utopista, a tak se nechávám jen inspirovat. Těch pár lidí co jeho Singer mělo tu čest řídit se pak rozplývalo nad naprosto dokonalém řízení, propracované ovladatelnosti a o tom, jak skvěle se Singer řídí plynem ajak umí balancovat na hranách jemné nedotáčivosti až ke kolosálním driftům. Mluvili a psali o charismatickém motoru, který se hladové točí, ale zároveň nepřišel o nic ze své původní pružnosti, kdy si klidně nechá líbit 1800 otáček za minutu… A všichni se shodují, že je to dokonalé umělecké dílo! Nezbývá než souhlasit, to auto na fotkách je poslední aktuálně poslední vyrobený Singer, který byl vyroben pro norského zákazníka.