Williamsová

Poklady v garážích Williamsu. Je to kus historie i opravdické umění

Poklady v garážích Williamsu. Je to kus historie i opravdické umění

Už dva roky existuje ve Williamsu oddělení Heritage. V obrovských skladech a dílnách se skrývá celá slavná historie tradičního týmu formule 1. Jeho návštěva vám vyrazí dech...

Slovo Heritage lze přeložit jako dědictví nebo tradice. A pod tímto jedním slovem se hned vedle závodních dílen Williamsu skrývá opravdový poklad. Staré závodní monoposty formule 1. Ty vítězné, i ty méně úspěšné, všechny opečovávané s láskou a maximální pozorností. V čele této sekce stojí Jonathan Williams, syn Franka Williamse, a Dickie Stanford, který ve firmě pracuje už dvaatřicet let. Začínal jako mechanik, pak manažer a o těch autech ví snad úplně všechno. Jen připomínáme, že tým založil Frank Williams s Patrickem Headem v roce 1977 a že letos budou tedy slavit 40. narozeniny!

DOPORUČUJEME: Schumacher - tři roky od osudné nehody

Kdo ví, snad právě v rámci tohoto výročí se novinář Henry Catchpole dostal dovnitř tohoto ne úplně běžně veřejnosti otevíraného oddělení a mohl se tak svěřit se svými dojmy na stránkách drivetribe.com. „Je to úžasné místo plné historie. Některá auta jsou rozebraná, jiná v kuse, některá nosou ještě stopy závodění. Téměř všechny monoposty jsou provozuschopné a Williams je na to patřičně hrdý. Snaží se používat originální díly, ale třeba staré závodní pneumatiky Good Year mají obrovskou cenu a používají se jen na vystavená auta, když se jezdí, tak na nově vyrobených Avonech s historickou specifikací.“

DOPORUČUJEME: Supersport od Red Bullu se ještě nevyrábí a už je vyprodaný!

Jezdí? Ano, téměř se všemi auty se opravdu jezdí! A některá si můžete i koupit a Williams se vám pak o ně bude starat. Jestli se ptáte na cenu, pak vězte, že třeba FW17 stojí cca 700 tisíc liber, ale třeba FV15C, se kterým Damon Hill vyhrál v Monze v roce 1993, stojí 1,1 milionu. Start v exhibičním závodě je pak otázkou cca 20 000 liber, jen každé jedno nastartování pak stojí 500 liber, protože se musí měnit filtry a palivo. 

STAŇTE SE NAŠIMI FANOUŠKY NA FACEBOOKU

Monoposty vyskládané v regálech jsou neuvěřitelné, ale fanoušky techniky musí nutně nadchnout sklad motorů. „Některé jsou originální a jiné repliky,“ říká Henry Catchpole. „Ale laik bude mít problém to od sebe poznat, speciálně BMW odvedlo neuvěřitelnou práci. Snad i proto si mnichovská autoombilka vymínila, že při každé jízdě musí být přítomný jeho závodní inženýr.“

Tenhle sklad a dílna člověku opravdu vyrazí dech. Jistě, podobné má třeba i Mercedes a Ferrari, ale dřív bylo bežné, že se vyřazená závodní auta prodávala a většinou neskončila moc dobře. O to víc je Heritage Williamsu záslužný čin. 
 

DOPORUČUJEME: 911 Singer - automobilová dokonalost

 




 

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události