Víte kolik stojí závodní speciál? Jaký mají týmy rozpočet na sezónu? A na kolik přijde jeden kilometr v mistrovství světa v rallye?
Závodění na světové úrovni je drahé, ale ve skutečnosti je ještě dražší, než byste asi kdy mysleli. Cena rallyového speciálu je cca 24 milionů korun a každý tým staví na sezónu osm až deset závodních aut. Tato čísla, o kterých se mezi fandy jen šušká a závodníci o nich vědí svoje, zveřejnil Red Bulletin, časopis jednoho z největších sponzorů automobilového závodění a adrenalinových sportů vůbec. Přijde vám to jako šílená cifra? Martin Prokop si několikrát povzdech, že ho závodní sezóna přijde na 100 milionů korun a že nesmí havarovat.
DOPORUČUJEME: Toyota představila svoje WRC a slíbila ostrý hatchback
Tyto částky opravdu nejsou utopií. Odhadované náklady na vývoj nových závodních speciálů podle pravidel pro sezónu 2017 ve většinu případů přesáhly 5 milionů Euro, tedy cca 135 milionů korun. O to víc překvapilo, že Volkswagen v rallye skončil, když už jeho závodní Polo bylo téměř hotové... Auta jako taková se pak platí zvlášť. Jen motor, tedy přeplňovaný čtyřválec 1,6 l s výkonem cca 380 koní, stojí 5,5 milionu korun. Převodovka je za další půlmilion. Kompletní podvozek je pak na autě cca za 3 miliony - jen sada tlumičů totiž přijde na bezmála půl milionu. A je vám asi jasné, že jejich životnost je omezená, stejně jako brzd, které přijdou na podobnou částku... Sada pneumatik pak tým stojí cca 120 tisíc korun.
DOPORUČUJEME: To nejlepší z WRC v roce 2016
Pokuď už jste předchozí čísla rozdýchali a umíte jen trochu počítat, aby se nebudete divit tomu, že jeden závodní kilometr přijde na cca 400 Euro, tedy bezmála 11 tisíc korun. JEDEN KILOMETR! A přidejte si k tomu náklady na přepravu, zázemí, mechaniky... Ale zpátky k autu. Je zajímavé, že samotný základ auta, tedy karoserie, pořád vychází ze skutečného auta. Nicméně jde jen o samotný skelet karoserie, který dál řádně upravený. Bodykit a rám pak jsou za cca 2,2 milionu. Pak potřebujete ještě elektriku a elektroniku, povinné vybavení, a taky si k tomu přidejte lidskou práci. Najednou už začně těch pětadvacet milionů dávat smysl, i když je to stále neuvěřitelně vysoká částka.
STAŇTE SE NAŠÍM FANOUŠKEM NA FACEBOOKU
Rallyové závodění na světové úrovni je prostě extrémně drahá zábava. Ale to je motorsport sám o sobě. Přesto je závodění pořád tím nejlepším vývojem, byť už jsou bohužel pryč doby, kdy automobilky musely omezené vyrábět série takzvaných homologačních speciálů pro běžný provoz. A přestože můžete namítnout, že závodní auta s těmi běžnými nemají nic společného, vězte, že část znalostí a technologií se časem dostane i k nám, obyčejným smtelníkům. Zatím můžeme jen fandit a těšit se. Něco nám ale říká, že letošní sezóna WRC by mohla být mimořádně atraktivní! Začíná už za chvíli - otevírá ji Rally Monte Carlo!
DOPORUČUJEME: Závodní Fiesta WRC vám vyrazí dech