AAA AUTO

Urychlený zákaz stáčení tachometrů chtějí i obchodníci s ojetinami

Urychlený zákaz stáčení tachometrů chtějí i obchodníci s ojetinami
Zdroj: AAA Auto

Situace ohledně stáčení tachometrů je neustále kritická a připravovaná novela, která by to měla tvrdě trestat, je vítaná především ze stran prodejců s ojetinami, kteří chtějí prodávat kvalitní automobily. Jen AAA AUTO musí do kontroly stavu najetých kilometrů investovat milionové částky.

Ministerstvo dopravy v současné době připravuje novelu zákona, která by konečně měla jasně definovat, že stáčení tachometrů je nelegální. Zároveň bude za manipulaci s kilometry hrozit pokuta až půl milionu korun. Stavy tachometrů by měly kontrolovat STK, které budou kontrolovat, zda se počet najetých kilometrů od poslední technické kontroly nesnížil. „To je významný posun, který by mohl zamezit alespoň „vnitrostánímu“ stáčení tachometrů. Je však otázka, jak zamezit dovozu již stočených ojetin, o kterých nebude mít STK žádná předchozí data,“ uvedl provozní ředitel AAA AUTO Petr Vaněček.

Největší prodejce ojetin u nás, AAA AUTO, ročně vykoupí v regionu střední Evropy kolem 70 000 ojetých vozů. Dalších 200 000 aut vykoupit odmítne, a to zejména z důvodu prokázaného stočení. Trh ojetých vozů je tímto podvodem zcela zdeformován. Hlavním zdrojem stočených vozů jsou zejména přestárlé automobily z dovozu, u kterých je dle každodenních zkušeností míra manipulace vzhledem k počtu vozů až 90 %. Podvodníci s najetými kilometry jsou proto největšími protivníky autobazarů, na jejichž odhalování musejí obchodníci vynakládat značné finanční prostředky. „Investujeme do kontroly vozů každoročně miliony korun. Musíme neustále odhalovat nové a nové triky, s jejichž pomocí se k nám pokoušejí podvodníci stočené vozy propašovat. Poučili jsme se z minulosti a nespoléháme se jen na kontrolu databází, které ani dnes neobsahují všechny údaje. Proto vozy napojujeme na nejmodernější diagnostiku a zkoumáme každý podezřelý záznam,“ upřesnil Vaněček.

Novela by mohla významně pomoci transparentnosti trhu ojetých automobilů. „V současné době nechává stát většinu tíhy prověřování legality ojetých aut na prodejcích, kteří musejí neustále bojovat s přívalem stočených vozů. Přitom prakticky u žádného auta nelze s naprostou jistotou manipulaci s tachometrem vyloučit. Nikdy nevíme, jestli jsou k historii vozu k dispozici veškeré údaje a přitom jsme sankcionováni kontrolními orgány, pokud se později z nějakého zdroje, který jsme v době prodeje neměli k dispozici, zjistí, že s kilometry někdo v minulosti manipuloval. Preventivní, kontrolní a represivní nástroje státu dopadají až na prodejce, zatímco podvod páchají majitelé aut nebo překupníci, většinou pocházející ze zahraničí,“ poznamenal Vaněček. Argumenty o tom, že v Německu se tachometry nestáčejí, jelikož je to v této zemi trestné, podle Vaněčka neobstojí. „Trestnímu řízení by se překupníci vystavili pouze v případě, pokud by stočený vůz prodávali v Německu. Pokud ho přivezou k nám, německá justice nemá možnost tyto případy zjistit. Dokud nebude při odhalování stočených aut existovat mezinárodní spolupráce, budou k nám tyto vozy proudit bez omezení,“ dodal Vaněček.
 

Komerční článek
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události