Od října bude v ČR fungovat systém, který při autonehodě automaticky zavolá pomoc. Mobilní operátoři a provozovatelé internetu budou mít povinnost nahlásit záchranářům přesnou polohu volajícího.
V případě autonehody může být každá minuta osudová. Nový systém pomoci e-Call, který se připravuje pro spuštění v ČR, v případě nehody okamžitě volá linku 112 a zároveň odesílá základní informace o nehodě. Je to přesná poloha auta a čas nehody, ale systém taky dokáže vyhodnodit charakter nehody podle počtu zapnutých pásů a vystřelených airbagů. Systém, který bude povinně ve všech nově prodaných autech od dubna 2018, si můžete nechat namontovat do auta dodatečně.
STAŇTE SE NAŠIMI FANOUŠKY NA FACEBOOKU
Podle statistik by tento systém měl snížit počet úmrtí při dopravních nehodách o deset procent. „Smrt nebo vážné zranění způsobí přibližně každá třicátá autonehoda,“ říká Tomáš Neřold z Ministerstva dopravy. „Na silnicích druhé a třetí třídy mimo obec je to mezi desátou večer a šestou ráno dokonce každá třetí nehoda!“ A právě v těchto případech by měl e-Call fungovat nejlépe, protože u těchto nehod chybí nejčastěji pomoc, případně si řidič sám zavolat nemůže. Záchranáři tak díky získaným datům budou moci okamžitě vyrazit na místo a nebude se tedy stávat, že řidič nebo posádka auta zemře jen kvůli tomu, že nehodu objeví jiný řidič až za denního světla.
DOPORUČUJEME: Videotesty - podívejte se, jaká auta už jsme pro vás stihli vyzkoušet!
Systém e-Call bude možné aktivovat i manuálně, a to v případě, že přijedete k nehodě jako svědek. Hasič Tomáš Peroutka k tomu říká: „Už jen to, že budeme mít přesnou polohu podle GPS, může znamenat, že budeme na místě o minuty i desítky minut dříve. To třeba když auto sjede ze silnice do lesa, nebo třeba spadne někde ze srázu. Můžeme tak zachránit posádku auta, která by jinak zemřela třeba až na následky utrpěných zranění.“
DOPORUČUJEME: Čtěte pozorně - 10 nejspolehlivějších a nejméně spolehlivých aut z druhé ruky!
Zatímco v některých zemích EU už systém e-Call funguje, tak v ČR se zatím jen testoval. Bylo to v roce 2015 v Ostravě a tehdy se na tom podíleli hasiči, mobilní operátoři a automobilky.
DOPORUČUJEME: Při nehodě přišel o ruku a o nohu, dál jezdí na motorce