Akio Toyoda, prezident společnosti Toyota Motor Corporation, je pozoruhodný muž. Řídí největší automobilku na světě a pod přezdívkou sedá do závodních aut. Pod jeho vedením se Toyota vrátila na závodní okruhy a rallyové tratě.
Uprostřed pohoří ve střední části Japonska se po klikaté silnici řítí stříbrná Toyota 86 s číslem 104. Je to jedno z pětasedmdesáti aut, která se účastní soutěže Fukui Rally. Za jeho volantem sedí šedesátiletý Akio Toyoda. Když každé ráno vchází v obleku do hlavního sídla společnosti Toyota Motor Corporation, jeho podřízení v něm vidí prezidenta a generálního ředitele největší automobilky na světě. Ovšem na závodní trati a na automobilových okruzích ho ostatní závodníci i fanoušci znají pod přezdívkou Morizo. Soutěž Fukui Rally je ryze lokální akcí, její organizátoři si to tak přejí. Nejsou tu žádná celostátní média, žádní hvězdní jezdci, žádné reklamní agentury. Jediným sponzorem této rallye, stejně jako celé řady dalších lokálních soutěží, je Toyota Motor Corporation. Je to svátek řidičů-amatérů, jezdců, kteří jednoduše milují automobily.
DOPORUČUJEME: Toyota Yaris - velké oslava motorsportu! Malá vzteklá bestie, kterou ladili na Nordschleife.
Generální ředitel Toyoty a dědic majetku rodiny Toyodů klidně stojí ve frontě za ostatními závodníky a čeká na registraci. Po ní se prodírá davem a pozorně poslouchá bezpečnostní pokyny a pravidla soutěže. Ochotně se zdraví s fanoušky, pózuje fotografům a poskytne rozhovor pro regionální televizní stanici o místní pochoutce, rýžovém fukudonu. Morizo je mnohem víc než pouhá přezdívka - pro Toyodu znamená propustku k osobnímu kontaktu s jinými jezdci, členy všech týmů i fanoušky. „Myslím, že jako Morizo mohu přispět k oblibě automobilů mezi lidmi v různých částech světa daleko víc než jako prezident Toyoty,“ říká Akio Toyoda. Zavře dveře kanceláře a závodí, ať již na prestižní akci na německém Nürburgringu nebo na zmiňované japonské akci lokálního významu. Inspiruje, ukazuje směr a zároveň má dokonalý přehled a jeho slova jsou silnější než kdyby si jen nechával reportovat.
DOPORUČUJEME: Videotest Toyoty C-HR. Tohle auto není jenom o designu!
Profesionální dráha Akia Toyody je výjimečná. Vnuk zakladatele Toyoty měl zaručenou silnou pozici ve strukturách firmy, přesto začínal od nejnižších manažerských pozic. A podobný přístup zvolil i v automobilových závodech. Šest let piloval jízdní techniku pod vedením manažera testovacích jezdců Toyoty Hiromu Naruse a i díky němu se o Toyodovi mluví jako o nejlepším jezdci automobilky. Je nasnadě, že jeho příběh je příkladem pro ostatní zaměstnance. Ve Fukui Rally startoval kromě Toyody také člen představenstva a výkonný manažer Shigeru Hayakava. Ve své první rallye v životě usedl Hayakava do upraveného hatchbacku Toyota Vitz, na jehož karoserii se vyjímal obrázek „Gazoo Lady“ ve stylu anime.
DOPORUČUJEME: Milion Euro za starou Toyotu? Ne, to není vtip! Postavili jich jen 351 kusů.
Členové týmů Toyota Gazoo Racing a TRD, které se účastní těch nejprestižnějších rallyových soutěží i jiných automobilových závodů na světě, se pravidelně stávají zaměstnanci firmy. Ždímání maximálních výkonů ze závodních automobilů je pro ně tím nejlepším způsobem získávání zkušeností a inspirace pro práci na sériových autech. Toyoda zkrátka moc dobře ví co dělá. Pod jeho vedením se ke slovům „spolehlivost“ a „inovace“ připojuje ještě „sportovní“.
LÍBIL SE VÁM TENTO PŘÍBĚH? STAŇTE SE NAŠIMI FANOUŠKY NA FACEBOOKU!