Za mobil v ruce vám hrozí pokuta ve výši až 1000 korun, ve správním řízení až 2500 korun, a dva trestné body do karty řidiče. Ale zdaleka nejde jen o telefonování...
Podobně přísní jsou i policisté v okolních zemích. Například v Rakousku hrozí za držení mobilu v ruce za jízdy pokuta 50 až 72 eur a podobné je to i jinde v Evropě. „K telefonování by měl řidič vždy používat hands-free sadu,“ doporučuje Pavel Foltýn z Auto ESA. „Řidič by měl myslet hlavně na řízení a při dlouhém hovoru raději zastavit. I telefonování pomocí hands-free totiž odvádí řidičovu pozornost,“ dodává.
DOPORUČUJEME: Za nezamčené dveře nebo otevřené okénko u auta vám hrozí pokuta! Řidič z Opavy by mohl vyprávět...
Jenže když někdo používá telefon prakticky neustále a potřebuje volat, i když řídí, co tedy s tím? Pro takové případy je vhodné dokoupit právě hands-free sadu, která umožňuje přijímat hovory bez toho, aby řidič musel telefon brát do ruky. U starších aut se takové zařízení musí namontovat, ale moderní vozy ho již zpravidla mají vestavěné. Nejlevnější hands-free sady na trhu stojí necelých tisíc korun, kvalitní profesionální souprava se dá pořídit za zhruba tři tisíce.
DOPORUČUJEME: „Nemohla jsem spát, a tak jsem se šla projet,“ řekla 78letá řidička u soudu, když si jí předvolali, že jela 238 km/h.
Většina moderních automobilů přitom disponuje nějakým systémem pro propojení telefonu se systémem vozidla, nejčastěji se jedná o systém Bluetooth, případně lze využít univerzální kabel a konektor, který zároveň může fungovat jako nabíječka telefonu. Plno aut už má také systém, který zobrazí displej telefonu na displeji zábavního systému vozidla, tzv. Screen Mirroring. Pomocí něj se pak dá bezpečně ovládat telefon, aniž by ho řidič musel brát do ruky. „Kupující ojetých aut takové systémy konektivity vyhledávají, vítaným doplňkem je například ovládání telefonu přímo na volantu,“ dodává Foltýn z Auto ESA. Zájemci o ojeté auto s takovým systémem propojení telefonu by si ho ale rozhodně měli vyzkoušet, zda je kompatibilní s jejich telefonem. Některé starší telefony totiž lze s moderními automobilovými systémy propojit jen velmi obtížně.
BAVÍ VÁS AUTA A VŠE KOLEM NICH? STAŇTE SE NAŠIMI FANOUŠKY NA FACEBOOKU!
Systémy vozidla pro komunikaci také umí ukládat do paměti kontakty a další citlivé informace, takže pokud někdo sdílí auto s jinými lidmi, měl by si dobře rozmyslet, která data nechá ve voze volně k dispozici, například adresy. Řidiči by ale pořád měli myslet na to, že používání telefonu za jízdy odvádí jejich pozornost. A pozor – policie nerozlišuje, zda telefonujete, píšete SMS nebo zadáváte adresu do Gogle maps. Telefon za jízdy prostě do rukou řidiče nepatří.
DOPORUČUJEME: Kdy můžete jet rychleji než dovolují předpisy? Zjistili jsme to za vás.