Poslední srpnový víkend je ve znamení návratů z dovolených. Podle autoklubů v jednotlivých evropských zemích se problémy na hlavních dálničních tazích očekávají hlavně v sobotu.
„Je to tak každý rok, poslední víkend v srpnu se provoz na dálnicích z Itálie a Chorvatska tradičně zahustí. Pak stačí jedna nehoda nebo klidně i malý technický problém, a tvoří se dlouhé kolony,“ varuje Petr Vomáčka, tiskový mluvčí českého autoklubu. Podle německého autoklubu ADAC se vloni o prázdninách přepravilo jen po německých dálnicích tolik aut, že by to vydalo na kolonu dlouhou 1,4 milionu kilometrů. Tradičně se největší problémy očekávají na mýtnicích a dálničních uzlech, ale taky před rakouskými hranicemi.
Příjezd do kolony
„Doporučujeme okamžitě pustit varovné blinkry a varovat tak ostatní řidiče,“ říká instruktor bezpečné jízdy Tomáš Říčný. „Zároveň byste měli začít vytvářet takzvanou záchranářskou uličku, tedy pruh pro sanitku, policii a hasiče. V Čechách se na to zatím moc nehraje, ale v zahraničí vám za jeho ignorování daji pokutu.“
DOPORUČUJEME: Jak udělat pruh pro záchranáře? A jak vysoké pokuty vám hrozí?
Čekání v koloně
Nevystupujte zbytečně z auta, nepátrejte po příčině nehody. Využijte neplánovanou přestávku k občerstvení, dejte si něco k jídlu a k pití. „Nenechte přehřát interiér auta, pak byste ho dlouho větrali,“ varuje zkušený cestovatel Jiří Stříbrný, který jezdí do Chrovatska každý druhý víkend. „Mějte v autě pití a něco k snědku, nejlepší je zelenina a ovoce. Na osvěžení jsou ideální vlhčené ubrousky.“
Jak se koloně vyhnout?
„Používejte navigace s online sledováním dopravní situace. V pětadevadesáti procentech případů vás zavčas vyvedou na objízdnou trasu, tedy pokuď je rychlejší,“ říká Jiří Stříbrný. Vzhledem k tomu, že v zemích EU už neplatíte roaming za data, nemusíte se bát tučných účtů za telefon. „Zkoušeli jsme to mockrát, Waze i Google fungují asi nejlépe. Vestavěné navigace v autech jedou slepě podle doporučené trasy, jsou k ničemu“
DOPORUČUJEME: Jak se řídí v zahraničí? Tohle zažijete při cestování po světě!
Jet na noc?
Určitě je to řešení, provoz na dálnicích bývá v noci výrazně klidější. Řidič by však měl být odpočinutý, vyspalý a neměl by mít problémy se zrakem. „V noci se jede dobře, ale nástup únavy bývá zákeřnější a rychlejší. Určitě by měl řidič častěji stavět na bezpečnostní přestávky, minimálně jednou za dvě hodiny,“ doporučuje Tomáš Říčný.
Jak si zkrátit v autě čas?
Pokuď jede řidič sám nebo třeba ve dvou, vězte, že perfektním řešením jak se zabavit jsou audioknížky. Nejsou monotóní, mají děj a cesta rychleji ubíhá. Pro děti jsou ideální pohádky nebo filmy, celkově náladu v autě vždy zvednou osvědčené společné hry typu slovní fotbal.
Šťastnou cestu!
DOPORUČUJEME: Varování! Pokutám ze zahraničí neutečete, raději je zaplaťte, jinak budete litovat.