Majitelé aut, kteří neplatí povinné ručení, budou opět platit. Vrací se vymáhání příspěvků, které tady již jednou bylo, ale v roce 2015 skončilo, protože bylo celkem běžné, že nezaplacené povinné ručení Česká kancelář pojistitelů vymáhala nejen po poctivých řidičích, ale třeba i po lidech, kteří auto ani nikdy neměli.
Důvod, proč s tím tehdy Česká kancelář pojistitelů (ČKP) skončila, byl jednoduchý - vysoká chybovost a nefungující registr. S novelou zákona o registraci silničních vozidel a koncem aut v takzvaném polopřevodu, tedy kdy nebylo jisté, kdo je skutečným majitelem vozidla, se ale přehled významně zlepšil. „Chyby tam byly, to víme všichni,“ přiznává Jan Matoušek, ředitel ČKP. „Jenže s tím, jak se srovnali registry, tak mohu slíbit, že chybovost bude velmi nízká, a že půjde jen o ojedinělé případy. Tehdejší potíže spočívaly ve špatném propojení databáze ministerstva dopravy, která obsahuje údaje o vozidlech, s databázemi pojišťoven. Teď je zcela zřejmé, komu vozidlo patří. Každý dopis bude navíc obsahovat přesné informace, jak mají lidé postupovat, pokud by jim výzva přišla neoprávněně,“ řekl deníku MF Dnes Jan Matoušek.
DOPORUČUJEME: Srážka se zvěří! Kdo zaplatí škodu a komu to máte hlásit?
Jak to bude celé probíhat?
Aktuálně je v České republice registrovaných 7,5 milionu pojištěných vozidel a cca 130 tisíc aut jezdí bez pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, tedy povinného ručení. A ty způsobí okolo 2500 havárií ročně. Tito řidiči napřed obdrží výzvu, aby povinné ručení zaplatili a doplatili předchozí nepojištěné období včetně tazkvaného příspěvku nepojištěných řidičů, a teprve když nebudou reagovat, tak začnou dostávat upomínky a v krajním případě skončí celá věc u soudu. Matoušek slibuje, že přestože na tomá ČKP dvanáct měsíců, takže bude řidiče obesílat neprodleně, a nebude tedy čekat, aby požadovali příspěvěk. „Výši nákladů procesu bude stanovovat vyhláška ministerstva financí a očekáváme, že se bude jednat o pár stovek korun.“
BAVÍ VÁS AUTA A SVĚT KOLEM NICH? ZAPARKUJTE U NÁS NA FACEBOOKU!
A jaké povinné ručení máte tedy uzavřít?
Dejte si pozor, až si budete povinné ručení uzavírat, případně zkontrolujte svoje stávající. Povinné ručení totiž kryje škody způsobené provozem vozidla a ze zákona je nejnižší možné plnění 35 milionů. Přestože se to může zdát hodně, skutečnost je alarmující! Při nehodě aosobního auta třeba s kamionem, který veze drahá auta se může stát, že vám běžná výše pojištění nebiude stačit, a to nemluvíme třeba o tom, když dojde k nehodě třeba s vlakem... „Nejvyšší částky se vyplácejí za škody na zdraví, kam patří odškodnění za bolest, odškodnění za trvalé následky úrazu a náhrada ztráty výdělku při pracovní neschopnosti,“ říká pojišťovací makléř Martin Plechta. „Jenže poškozený může po viníkovi žádat třeba i rentu v případě invalidity, pokuď pak dojde k nehodě se smrtelným zraněním, mají pozůstalí nárok na náhradu nákladů spojených s jejich výživou.“
Základní rady!
1. Vyberte si variantu, ve které je minimální výše plnění 50 milionů na škody na majetku a 50 milionů na zdraví, v případě že jezdíte hodně, zvolte 70 nebo 100 milionové hranice. Rozdíl oproti základní variantě je v řádech desetikorun!!!
2. Ideální způsob jak si vybrat z nabídky více pojišťoven jsou internetové srovnávací servery. Vybírejte nejen podle nejnižší ceny, ale i podle kvality pojišťovny.
3. Připojistěte si čelní okno, můžete si připlatit i za srážku se zvěří. Obojí se vám může vyplatit.
4. I když jezdíte starším autem, poptejte si výši havarijní pojistky. Možná s překvapením zjistíte, že cena není ani zdaleka tak vysoká jak byste si možná mysleli. A za tu jistotu to zkrátka stojí.
DOPORUČUJEME: Za auta bez povinného ručení se opět bude platit, rozhodli poslanci
Nepojištění řidiči při nehodě zaplatí maximálně 300 tisíc
Novinkou v zákoně je ale fakt, že ČKP může při nehodě způsobené nepojištěným autem vymáhat nejvýše třetinu škody, kterou z garančního fondu poškozenému uhradila, maximálně však 300 tisíc korun. Nyní jde o částky v řádu milionů korun, které jsou však pro většinu lidí likvidační. „300 tisíc je citelná cifra, ale neměla by být pro nikoho likvidační,“ říká Jan Matoušek. „Ani mezi nepojištěnými nejsou výjimkou škody nad 10 milionů korun a běžný motorista není tak vysoké částky schopen uhradit. Ale pozor, tento strop se nebude týkat případů, kdy někdo způsobí škodu úmyslně nebo pod vlivem alkoholu či drog. ČKP bude tedy postupovat stejně jako pojišťovny.“
DOPORUČUJEME: Podívejte se na reportáže z autosalonu ve Frakfurtu