Havarované a hořící elektromobily jsou pro hasiče noční můrou. Teď naposledy hořela v Landecku v Rakousku Tesla S a u požáru zasahovalo pět hasičkých aut a pětatřicet hasičů.
Všichni víme, že elektřina a voda nejdou dohromady. A že když je něco elektrického poškozené, takže to může probíjet, tedy klidně i zabít. Takže si představte, jak asi muselo být hasičům v tyrolském Landecku, když přijali ohlášení, že po nárazu do betonových bariér vzplála Tesla S. Devatenáctiletá řidička z auta vyvázla jen s modřinami, ale jak uhasit elektrickou past? Za ty roky mají hasiči po celém světě zkušenosti jak postupovat u běžných aut, ale eketromobily, to je novinka.
DOPORUČUJEME: Hořící auto je smrtící past. Můžete se z ní ale zachránit! RADY PRO PŘEŽITÍ
Jistě vás napadne, jak se může elektromomobil vůbez vznítit, když v něm není olej, benzín a rozpálené součástky, ale hlavní příčiny jsou všeobecně tři. Tou první je samozřejmě zkrat, tedy věc naprosto běžná při poškození vozu, tedy při nehodě. Přesto zrovna tenhle důvod není u elektromobilů úplně obvyklý, jsou perfektně chráněny a v případě nehody by se měl bateriový systém okamžitě sám odpojit (podmiňovací způsob je samozřejmě na místě). Tou druhou je nadměrné zahřátí baterie, což se může stát při nabíjení, nebo i při prudké akceleraci auta, kdy dochází k vysokému odběru proudu. V baterii se vznítí hořčíková fólie a protože hořčík hoří i bez kyslíku (při hoření si ho vytváří sám) může auto shořet na popel.
DOPORUČUJEME: Hasiči varují - špatně přístupné autobaterie jsou problém!
Dlužno podotknout, že automobilka Tesla posílá pravidelně hasičům přesný postup, co mají v případě požáru dělat. Stojí v něm, že prioritou je odpojení baterií od zbytku auta. U Tesly S je první spínač je v zavazadlovém prostoru v kufru, druhý pak v rámu levých zadních dveří, kam se dá ale dostat jen rozbruskou. Pak musí hasiči použít co největší množství vody (!) na ochlazení baterií (aby nedošlo k samovznícení) a výrobce přímo doporučuje použití termokamery. Zasahující jednotky se musí soustředit nejen na ohnisko požáru, ale i na chlazení dalších baterií, které od sebe odděluje izolace právě pro případ nehody či poškození. No nakonec po uhašení požáru musí stát elektromobily dalších 24 hodin v takzvané karanténě a být pod dozorem, protože existuje riziko, že by baterie opět začaly hořet.
DOPORUČUJEME: Podívejte se, jak je to rychlé, když začně hořet závodní auto
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz