Rozhodujete se při výběru auta i podle spotřeby? Výzkum u více než milionů aut ukazuje, že rozdíly mezi reálnou a skutečnou spotřebou mohou být až propastných 42 procent.
Společnost ICCT pro čistou autodopravu je nezávislá nezisková organizace, která se dlouhodobě věnuje průzkumům a věděckým analýzám v oblasti životního prostředí. Podle jedné z jejích posledních studií, která byla provedena u více než milionu osobních aut i dodávek vzrostl rozdíl mezi udávanou a skutečnou spotřebou paliva za poslední roky téměř o polovinu. Zatímco v roce 2001 byl průměrný rozdíl mezi reálnou spotřebou a hodnotami výrobce pouhých devět procent, tak v roce 2013 už to bylo 25 procent. Nejnovější výsledky pro rok 2017 pak ukazují, že už je to celých 42 procent!
DOPORUČUJEME: Potvrzeno, auta znečišťují životní prostředí méně než se nám snaží namluvit!
Služební auta žerou víc
MilionOrganizace ICCT prováděla výzkum v osmi evropských zemích a posbírala data od více než milionů uživatelů. Podle výsledků je u soukromých vozidel průměrný rozdíl 39 procent a u firemních aut až 45 procent, což odpovídá tomu, že se služebními auty se většinou jezdí trochu jinak, než s tím svým. Je nasnadě, že za vším je nevyhovující a zastaralá metodika měření emisí, potažmo spotřeby.
DOPORUČUJEME: Průšvih - nové naftové motory nesplňují emisní normy ani náhodou
Jak se to měří?
Auto je na válcové zkušebně v laboratoři a testuje se v takzvaném městském a mimoměstském cyklu. Ten první začíná jedenácti sekundovým volnoběhem, pak zrychlení na jedničku na 15 km/h, tuto rychlost auto drží osm vteřin a poté zastaví. Následně se rozjede na 32 km/h, jede tak 24 vteřin a opět zastaví. Třetí akcelerace je na 50 km/h, dvanáct vteřin si rychlost drží, potom zpomalí na 35 km/h (třináct vteřin ustálená rychlost) a opět zastavení. Dohromady se městský cyklus měří čtyřikrát, auto ujede cca čtyři kilometry a trvá to cca třináct minut. Mimoměstská jízda je záležitostí zrychlení na 70 km/h, zpomalení na 50 km/h, poté zrychlí na 70 km/h, 100 km/h a na závěr deset vteřin rychlostí 120 km/h. Poté se opět zastaví a dvacet vteřin se motor nechá běžet na volnoběh.
DOPORUČUJEME: Jede 310 km/h, má 680 koní, ale spotřebu má (prý) jen 3,0 l/100 km
V září 2018 začnou platit nová pravidla
Zkuste si to měření představit a zjistíte, že to s realitou nemá mnoho společného. Právě kvůli této metodice měření vznikly i takzvané stop-start systémy, které klidně zhasnou i studený motor, jen kvůli úspoře paliva. A proto může mít hybridní Panamera s výkonem 680 koní tabulkobvou spotřebu pouhé tři litry na sto kilometrů. Blýská se ale na časy a vznikla nová celosvětově platná metodika, která by měla rozdíly mezi papírovou a reálnou spotřebou výrazně snížit. Auta se navíc budou testovat v reálném provozu. Už nyní se tento způsob měření spořeby zavádí do praxe, ale pro automobilky začne být platný až v září 2018. Organizace ICCT ale upozorňuje, že i nový standard WLTP má v sobě několik věcí, které neodpovídají ralitě a automobilky je mohou využít, aby dál vykazovaly menší spotřebu svých aut, než je realita.
STAŇTE SE LEPŠÍM ŘIDIČEM, ZAPARKUJTE U NÁS NA FACEBOOKU!