Přišli jste k autu a po otočení klíčkem se ozývá jen tiché cvakání? Máte vybitou autobateri. Takže co teď?
Předpověď počasí na tento týden hlásí, že konečně přijde zima. Na zimní pneumatiky už máte přezuto snad úplně všichni, ale málokdo dává novou autobaterii jen tak, preventivně. Přestože se doporučuje před zimou návštěva autoservisu, kde vám mimo jiné kapacitu baterie změří, tak většina řidičů stejně čeká až na okamžik, kdy akumulátor začne definitivně vypovídat službu. Poznáte to jednoduše - ztrácí kapacitu, hůř se dobíjí a může trvat déle, než motor nastartuje. No a co dělat, když nenastartuje vůbec?
DOPORUČUJEME: Mytí auta v zimě - ANO nebo NE? Expert radí
Nejčastějí důvody vybitého akumulátoru
- Nechali jste svítit světla, klidně i jen světlo v interiéru
- Delší odstávka auta na parkovišti
- Extrémní mráz
- Starší autobaterie ztrácející svoji kapacitu
Návod jak nastartovat pomocí startovacích kabelů
Startovací kabely jsou tím nejjednoduším a zároveň nejšetrnějším řešením, jak oživit vůz s vybitou baterií. Koupíte je na každé benzínce, ale tam jsou většinou k mání jen tenké s obyčejnými svorkami na koncích. Ve specializovaných prodejnách s autopříslušenstvím si kupte kvalitní, nejenže vám vydrží podstatně déle, ale taky je s nimi startování snažší.
1. Najděte někoho, kdo vám s nastartováním pomůže. Ideálně by to mělo být auto s podobným, nebo silnějším motorem než je to vaše, kapacita druhého akumulátoru by neměla být výrazně nižší než vašeho. Jinými slovy, s tříválcovým motorem 1,0 l pětilitrovým osmiválec nejspíš nenastartujete.
2. První (červený) kabel připojíme na plusový pól vybité baterie, pak ho připojíme na nabitou baterie. Druhý kabel, většinou černý, připojíme na záporný pól nabité baterie a druhý pól připojíme na dobře ukostřené místo, například na blok motoru vozidla s vybitou baterií, nejvhodnější je nějaký kovový díl připojený k bloku motoru, některá auta už mají přímo v motorovém prostoru k tomu určené místo. Odborníci varují před přímým připojením k zápornému pólu vybité baterie - za určitých okolností by mohlo dojít k výbuchu akumulátoru.
3. Nastartujeme vůz s nabitou autobaterií a chvíli necháme motor běžet v ustálených, středně vysokých otáčkách otáčkách. Teprve pak startujeme motor auta s vybitým akumulátorem. netrápíme motor déle jak 10 veřin, mezi jednotlivými pokusy děláme pauzu minimálně 30 vteřin. Pokuď nenastartujeme ani napočtvrté, bude tam ai i jiný problém, než jen vybitá baterka.
4. Autobaterie odpojíme v obráceném pořadí. Napřed černý z vybitého, pak červený z nabitého. Vždy si dáváme pozor, aby nedošlo ke kontaktu mezi kabely, ty by se neměli ani dotýkat pohyblivých dílů.
5. Autobaterie se dobije na plnou kapacitu až po delší jízdě, minimálně tak hodinové. Je proto vhodné baterku připojit na dobíječku, případně ji nechat proměřit v servisu a zvážit její výměnu.
DOPORUČUJEME: Servis vašeho auta před zimou - tohle všechno zvládnete v pohodě sami
Auto neroztahujte ani netlačte
V každém autoservisu vám řeknou, že při pokusu nastartovat auto roztačením může dojít k poškození motoru nebo katalyzátoru. Stát se to nemusí, ale to riziko tady je. Může totiž dojít k přeskočení rozvodového řemene nebo řetězu, který ovládá časování motoru. Následkem toho se může zlomit ventil, poničí se píst, nebo se rovnou ohnou ojnice.
DOPORUČUJEME: Věděli jste, že autobaterii paradoxně škodí víc vysoké teploty než mráz? Zajímá vás proč?
Baterii udržujte v kondici
Akumulátoru nejvíc škodí krátké popojíždění, nebo naopak dlouhá nečinnost. Parkujte-li auto na delší dobu, zvažte, zda autobaterii neodpojit a dát ji domů. Pokuď je to možné, prospívá jí permanentní dobíjení, což je malá nabíječka za pár stokorun, kterou jednoduše připojíte vždy když auto bude delší dobu jen stát. Pokuď nabíjíte prázdný akumulátor, tak nové nabíječky to zvládnou sami, u těch starších musíte nastavit kapacitu dobíjení. Pamatujte, že baterie se nabíjí maximálně jednou desetinou její celkové kapacity. Tedy baterii 77Ah budete nabíjet jen 7,7 A.