Spousta řidičů v zimě nastartuje a nechá motor běžet i několik minut na volnoběh, aby se prohřál. Myslí si, jak jsou k autu šetrní, ale dělají chybu!
„Můj táta nechával auto na parkovišti vždycky prohřát, ale měli jsme škodovku s kaburátorem,“ říká Tomáš Záruba, majitel autoservisu. „U dnešních moderních aut se naopak doporučujeme auto přohřát pomalou a kidnou jízdou. Jen tak se totiž olej dostane všude kam má, rovnoměrně se prohřeje nejen motor, ale i převodovka a další části pohonného ústrojí. Dlouhé stání na volnoběh motoru naopak škodí, zvlášť benzínovému. Do motoru jde totiž bohatší směs a benzin narušuje olejovou vrstvu na stěnách válce, což v kombinaci s tuhostí nezahřátého oleje vede k vyššímu tření a opotřebování komponentů.“ Takže jak správně postupovat? Tady máte rychlý manuál.
DOPORUČUJEME: Vybitá baterka? Hlavně auto neroztahujte, hrozí poškození motoru!
1. Auto napřed omeťte od sněhu, odstraňte námrazu z oken a teprve pak nastartujte.
2. U naftových modelů se žhavícími svíčkami v extrémně tuhé zimě klidně nažhavte dvakrát, než motor nastartujete.
DOPORUČUJEME: Námraza na oknech, nebo sníh na autě? Policie vám napaří tučnou pokutu
3. Nenechte motor otáčet startérem déle jak deset vteřin. Pokud nenaskočí na první pokus, udělejte pauzu minimálně třicet vteřin, ulevíte tak baterce. Teprve pak pokus opakujte.
4. Po nastartování motoru se plynule rozjeďte a nevytáčejte motor víc jak na 2500 otáček. Nenechávejte věžet motor na volnoběh déle jak 30 vteřin. Vyhřívání sedaček si pusťe až za jízdy.
5. Moderní auta už (bohužel) nemívají teploměr oleje, ale jen vody (chladící kapaliny). Ta se přitom ohřívá podstatně rychleji. „Ze zkušenosti víme, že v zimě se olej prohřeje na provoziní teplotu po ujetí zhruba sedmi až patnácti kilometrů, záleží na konkrétním autě,“ říká Petr Vejvoda ze společnosti Millers Oils. „Kdo má v autě teploměr oleje, tak ten o tom ví svoje. Oleje začínají mít správné mazací schopnosti až při teplotách nad 80 stupňů Celsia.“
DOPORUČUJEME: Mýt aut v zimě - ANO nebo NE? Experti radí