Automat, na který nikdo nedosáhne, nikdo do něj nemůže hodit mince a nikdo neví, co nabízí. Tak tohle teď visí na zadní straně billboardech u hradecké dálnice D11.
Tohle vypadá jako hodně laciný trik, jak se vyhnout odstranění nelegálních billboardů. U dálnice D11 se na několika billboardech objevil nový nápis „Prodejní automat pomoci řidičům“. A na zadní straně reklamní plochy skutečně jakýsi automat visí, nikdo se k němu ale nedostane.
„Veřejnost a ŘSD má uvěřit, že takto polepený billboard už není billboard,“ uvádí zástupci organizace Kverulant.org, která proti billboardům podél dálnic dlouhodobě válčí a na prapodivné “automaty“ teď upozorňuje.
Podle platného rozhodnutí ministerstva dopravy, mělo od dálnice D11 směrem z Prahy na Hradec králové zmizet pět nelegálních billboardů. Od loňského října zmizely dva - jeden zlikvidoval jeho vlastník, o druhý se postaralo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Na zbývajících třech je teď místo všudypřítomné české vlajky zmíněný automat.
A na zadní straně billboardu skutečně automat na mince visí. Jenže minci do něj vhodit nejde, takže nelze ani ověřit, zda automat skutečně něco vydává. „Štěrbina na dvacetikorunu je umístěna více než tři metry vysoko. I z toho je evidentní, že se jedná o další hochštaplerský pokus billboardářů obejít zákon,“ popisuje Kverulant.org.
Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy nařizuje novelizovaný zákon o pozemních komunikacích. Zmizet nemusí cedule, které v maximální vzdálenosti 200 metrů upozorňují na benzinové pumpy, motoresty a podobná zařízení.
Majitelé se chtěli vyhnout odstranění tím, že na billboardy vylepili české vlajky. To podle nich není komerční sdělení a zákon se „vlajek“ netýká. Že by to teď začali zkoušet s automaty?
Majitelem billboardů u D11 je podle serveru Novinky společnost Czech Outdoor. Ta tvrdí, že s automaty nemá nic společného, šlo prý o zadání klienta. Další rozšiřování nápadu prý nehrozí.
ŘSD a ministerstvo dopravy se shodují, že automat by stejně nepomohl a billboard musí zmizet, stejně jako ty se státní vlajkou. „Pokud ministerstvo dopravy zaslalo výzvu k odstranění reklamního zařízení vlastníkovi a ten ji neuposlechl, je povinností Ředitelství silnic a dálnic zakrytí a odstranění provést,“ tvrdí Jakub Stadler z ministerstva dopravy.
Majitelé billboardů novelu zákona, která odstranění poutačů od dálnic nařizuje, dlouhodobě kritizují. Podle Svazu provozovatelů reklamy zákon omezuje svobodu podnikání, zavání vyvlastněním a je protiústavní. Posuzovat to bude i Ústavní soud, na který se už vloni v létě obrátilo 17 senátorů.
Novela vznikla už v roce 2012 a reklamní plochy omezila kvůli bezpečnosti silničního provozu. Po pětiletém přechodném období začala vloni v září platit. K odstraňování se ale majitelé nemají a ŘSD postupuje pomalu.
V současnosti je podél dálnic stále 700 nelegálních billboardů. ŘSD od září odstranilo 85 poutačů, majitelé 212.