Špatně opravená auta po bouračce nebo vozy s nefunkčními bezpečnostními systémy. To jsou jen některá rizika při pořizování ojetiny od neprověřeného prodejce. Na co si dát pozor?
V poslední době přibývají na českém trhu ojetá auta dovezená po nekvalitních či neodborných opravách. Podvodníci se je tu snaží prodat přes bazary i soukromou inzerci.
„Neodborně opravený vůz při další případné nehodě už nikdy nebude chránit posádku tak, jak byl původně navržen,“ varuje Pavel Foltýn z Auto ESA, kde potvrzují nárůst takových případů.
Nekvalitně opravené auto nemusí být na první a ani druhý pohled poznat. Přitom může být hodně nebezpečné. „Při vážných nehodách může dojít k narušení základních nosných struktur, které slouží jako hlavní deformační zóna,“ vysvětluje Foltýn.
Každý moderní vůz musí splnit přísné bezpečnostní normy a předpisy. Jenže pokud prodělal vážnou nehodu, není tak jednoduché ho vrátit do původního stavu, dokonce je to často nemožné. Takové auto už logicky nemůže posádku znovu spolehlivě ochránit.
Jakmile jsou po bouračce poškozeny nosné prvky, bývá oprava většinou nákladnější, než je hodnota vozu. Pojišťovna tak auto většinou odepíše. S tím si ale někteří „kutilové“ hlavu nelámou. I tak auto co nejlevněji opraví a pak se ho snaží znovu prodat. Podvodníci často cíleně kupují vraky, které se snaží opravit tak, aby kupující nic nepoznal
„I když pojišťovna auto označí jako totální havárii, někdo se ho pak snaží jakýmkoli možným způsobem opravit bez ohledu na bezpečnost příštího majitele,“ popisuje Pavel Foltýn.
Tímhle způsobem končí na českém trhu spousta neprověřených aut ze zahraničí. Jenže odhalit takové auto je dost složité a nezkušený kupující si nemusí ničeho všimnout.
A na co se zaměřit?
Zkontrolujte všechny svary. Ty musí být originální, přesné a v perfektním rozestupu. Pokud jsou vychýlené, bez překrytí barvou nebo zcela chybí, pak je to známka výměny dílu. Nejdůležitější svary najdete na podbězích kol, pod těsněním dveří a v kufru za výplněmi.
Pozor na airbagy. S montáží airbagů a funkcí všech bezpečnostních prvků si podvodníci hlavu nelámou. „Mnoho takových neodborně opravených aut vůbec nemá nainstalované airbagy,“ upozorňuje Foltýn z Auto ESA. „Kontrolku airbagu stačí přepojit na jiný systém a kupující nic nepozná,“ doplňuje.
Vystřelený airbag může prozradit špatně padnoucí kryt na volantu. Při vystřelení se totiž kryt utrhne a vrátit ho do té samé polohy je prakticky nemožné. Proto se někteří podvodníci snaží překrýt volant neoriginálním dílem bez loga automobilky.
Nefunkční airbag můžou také prozradit kontrolky na přístrojové desce. Ty se po otočení klíčku rozsvítí a postupně zhasínají. Postupně! Jakmile zhasnou najednou nebo kontrolka airbagu zhasne současně s jinou kontrolkou, znamená to, že je podvodníci přepojili.
Všechny lemy a spáry karoserie musí sedět. Dosazovaný díl většinou nesedí, protože auto se už hnulo. Nedorazy opravovaných vozů bývají vidět hlavně v rozích a tam, kde se potkává víc dílů – například světlomety, hauptna, blatníky a nárazníky.
Rovnání karoserie po velké nehodě na rovnací stolici prozradí otisky na prazích, na stejném místě, kam se dává zvedák při výměně kola. Právě tam se auto upíná do stolice a její čelisti často zanechají otisk.
Automobil má na sobě různé cedulky a nápisy s daty výroby, které by se měly shodovat. Třeba na bezpečnostních pásech, překladu za chladičem (tzv. brejle), na sklech oken a podobně. Pokud roky na různých částech liš, naznačuje to problém.
Prohlídka kupovaného vozu je každopádně náročný a zdlouhavý úkol. V polních podmínkách někde na ulici bez dostatečného servisního zázemí nemá kupující moc šancí poznat, jestli vůz nebyl bouraný, případně kde a jak byla provedena jeho oprava. K důkladnému prověření karoserie je potřeba profesionální nářadí a pomůcky, kterými běžný kupující většinou nedisponuje, například měřič hloubky laku, kterým se dá snadno odhalit, že auto bylo přestříkané nebo má některé díly zatmelené. Vozy s originálním původním lakem by měly na všech dílech vykazovat přibližně stejnou hodnotu.
Jistotou je kupovat auta přes zavedený a certifikovaný autobazar, který vozy při výkupu pomocí profesionálních postupů důkladně prověřuje, aby se nenapálil. Technici za případného zájemce prověří, že nejde o auto svařené na koleni z několika kusů, které už nemá na silnici co pohledávat.