Diesely to mají v Německu nahnuté. Soud v týdnu potvrdil, že města mohou zakázat vjezd autům, které nesplňují emisní normu Euro 6. A očekává se, že zákazy se rychle rozšíří. V Německu přitom Euro 6 splňuje jen zhruba pětina z 15,4 milionu dieselů. Je tedy 12,4 milionu aut na odpis?
Německý autoklub ADAC zorganizoval unikátní test – pořídil čtyři starší vozy se vznětovými agregáty a nechal je dodatečně vybavit systémem čištění výfukových plynů Selective Catalytic Reduction (SCR), který využívá vstřikování močoviny (AdBlue).
A pozor! Auta, která před tím splňovala jen normu Euro 5, s tímhle systémem projdou i přísnější normou Euro 6. Výsledky testu zprostředkoval český autoklub ÚAMK.
Technologie SCR dovoluje v případě vozidel s Euro 5 snížit emise oxidů dusíku v městském provozu, a to i za nepříznivých podmínek asi o 50 procent, v ideálním případě až o 70 procent. Ekologizaci starších motorů potvrzují závěry zkušeben jak německého automotoklubu, tak ministerstva dopravy Bádenska-Württemberska.
Přestavba je ale hodně nákladná. Cenu odborníci ADAC vypočítali na jednom autě na 1 400 až 3 300 euro včetně instalace. „Podle našeho odhadu by náklady měly být v horní třetině uvedeného cenového rozpětí," doplňuje expert německého automotoklubu Reinhard Kolke. To by znamenalo cenu někde kolem 75 tisíc korun. A těžko se dá čekat, že majitelé starších aut tuhle částku ochotně zaplatí.
Experti autoklubů počítají s tím, že by se na případných přestavbách mohly podílet automobilky a nebo vlády formou jakýchsi zelených dotací. „Není možné v souvislosti s omezováním vjezdu do německých měst, stejně jako možných úprav starších dieselů, aby splňovaly Euro 6, přenést všechnu tíži jen na motoristy. V tomto ohledu automotokluby Evropy očekávají aktivní a finanční spoluúčast státu a automobilových výrobců,“ konstatuje německý ADAC i český UAMK.
A podpořila je i vláda spolkové země Bádensko-Württembersko, podle tamního ministra dopravy testy prokázaly, že existuje vhodné řešení a nyní je na automobilkách, aby přijaly zodpovědnost za daný stav a hledaly cesty. Je to ale podle jeho slov nezbytné udělat rychle.
Aby miliony aut skončili kvůli ekologickým normám na vrakovištích je podle expertů zcela nereálné dokonce i v případě Německa, tedy nejsilnější evropské ekonomiky. „Hlavní je, že existuje cesta, technické řešení, které může relativně mladé diesely, které by jinak čekaly jen a jen restrikce, dostat na úroveň odpovídající Euro 6, a tedy umožnit jim běžný provoz po dobu jejich životnosti,“ dodávají autokluby.
„Jakožto zástupci motoristů hájíme jejich zájmy. Je tedy třeba nahlas hovořit o tom, co se dnes týká bezprostředně německých motoristů, protože zítra se to dotkne českých. A my nechceme připustit, aby se celá tíže problému přenesla jen na samotné majitele starších dieselových aut,“ doplnil k tomu prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.
Jak probíhaly testy:
ADAC možnou cestu prokázal zakoupením a úpravou čtyř ojetých dieselových vozů s Euro 5. A to od jednoho do pěti let stáří, s počtem najetých kilometrů od 20 000 až do 95 000.
Konkrétně se jednalo o: Mercedes B 180 CDI 1,5, Opel Astra CDTI Sports Tourer 1,7, Volkswagen T5 Multivan 2,0 TDI a Fiat Ducato 130 Multijet 2,3 D.
Emise škodlivých látek byly měřeny jak před, tak i provedených úpravách v certifikovaných zkušebnách. Zároveň také za reálného provozu kombinujícího jízdu ve městě i mimo něj.
Před dodatečnou montáží SCR byly hodnoty všech čtyř vozidel výrazně nad povolenými limity emisí škodlivin a především oxidů dusíku. Po zásahu došlo k poklesu v průměru o 44 % u všech testovaných aut ve městě a mimo něj až na úroveň 88 %.
Jednalo se o montáž SCR. Tedy systému využívajícího dodatečné vstřikování močoviny (AdBlue) do výfukových plynů, což vyvolává chemickou reakci, při níž se oxid dusíku rozkládá na dusík (neškodný lidskému organismu) a vodní páru.