Je to podobné, jako učit rybu létat. Každopádně v Británii se do toho pustili – vzali nádherný sporťák Porsche 911 Turbo S a rozhodli se ho naučit úplně jiný sport, než ke kterému byl vyvinut.
Bleděmodré 911 Turbo S stojí na úpatí svahu ve skotském lyžařském středisku Glenshee, v národním parku Cairngorms. Motor jede naplno, start povolen. Sporťák určený pro hlaďoučké silnice vyráží vzhůru po zasněžené a zmrzlé sjezdovce.
Hlubokým sněhem, po ledových plotnách, se silným větrem z boku... Kola se protáčejí, motor nádherně řve, což je ve videu slyšet i přes hlasitou muziku. Dá to?
Dá. Porsche 911 Turbo na konci stojí na vrcholu kopce. Podmínky: sjezdovka byla pro potřeby drsného testu uzavřená pro veřejnost a auto mělo speciální zimní obutí. Jinak šlo o zcela standardní model 911 Turbo S.
Tohle auto je vybaveno dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou a pohonem všech kol se systémem Porsche Traction Management (PTM). A právě o ten v testu šlo. V srdci PTM je elektromagnetická spojka, jejíž třecí desky jsou schopny distribuovat podíl hnacího momentu motoru od zadní nápravy k přední části do 100 milisekund. Variabilní rozložení točivého momentu mezi nápravami zároveň snižuje prokluz kol. Rozložení sil je rychlé a přesné. Výsledkem je agilnější manipulace a vyšší trakce.
Na svahu se mělo ukázat, jestli PTM dokáže přenášet na kola optimální podíl výkonu motoru i v těch nejtěžších podmínkách. A dokáže.
I tímhle testem Porsche připomíná letošní výročí systému pohonu všech kol. Kultovní kupé ho má od roku 1988 (911 Carrera 4, typ 964) a od té doby se PTM vyvíjí spolu s devětsetjedenáctkou.
V současnosti automobilka systém samozřejmě využívá i u sportovních SUV Macan a Cayenne, ale také u fastbacku Panamera Gran Turismo a jeho „kombi“ variantě Sport Turismo. Technologii uzpůsobilo i pro sportovní plug-in hybrid Porsche 918 Spyder.